Waarom hebben veel auto's tegenwoordig een zesde versnelling?

Steeds meer 'consumenten' auto's hebben een 6e versnelling terwijl deze auto's toch echt niet behoren tot de race monsters. Waarom doen fabrikanten dat? Is dit enkel vanwege gunstige bijtelling/co2 waarden? Of om een algeheel voordeliger gebruik van brandstof? Of zijn de motoren dermate veranderd dat een andere opschakeling wenselijk is?

9 jaar geleden
in: Auto's
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik rijd 80 in z'n vierde versnelling. 100 in zijn vijfde. Dan zou ik graag een 6e versnelling willen hebben voor 120/130. Ik ben geen racemonster, maar merk wel dat mijn auto meer toeren maakt boven de 100 en dat is minder prettig en het verbruik neemt meer dan evenredig toe, dus ook veel duurder.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik rijd met 80 al met gemak in z'n 5.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk. Meestal schakel ik al vrij snel na 80 door naar 5, en heb ik een lang stuk op provinciale wegen waar je 80 mag dan pak ik ook liever de vijf.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja ik zou ook graag een 6e of misschien wel een 7e willen. Mijn auto rijd met gemak 50/55 in de 5.

Het beste antwoord

Met meer versnellingen is het mogelijk om bij meer verschillende snelheden met een gunstig toerental te rijden, hetgeen inhoudt dat er dan zuiniger (milieuvriendelijker) gereden kan worden.
Het gunstige koppel bij de moderne motoren ligt bij een "laag" toerental. om dit gunstige toerental zo veel mogelijk te gebruiken is het nodig om vaker te schakelen.
jc54
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ten eerste meer versnellingen maken het makkelijker om op het juiste moment door te schakelen zonder dat dat er gaten tussen vallen .( Dus je hoeft niet door te trekken ) en dat drukt het gebruik . Dat was altijd al zo maar nu de brandstof zo duur is en de overheid zuiniger auto's bevoordeeld is er meer aandacht voor . Ja in de jaren 60 had men de overdrive !. Dus een extra versnelling die het toeren tal drukte , bij heuvel op tikte men die weer terug. Dat was alleen bij zeer dure auto's beschikbaar en was toch kwetsbaar . Maar het aller belangrijkste is misschien dat het goed ( zuinig ) staat . Nee omdat het kan ! Zonder dat het gewicht extreem toeneemt en het compact blijft ( de bak ) ook op automaten worden er tegenwoordig veel verzetten gebruikt . 4 is al normaal 8 a9 zijn er al en komen er aan . Ja een beziene motor heeft z'n meeste kracht wat hoger in de toeren maar het gebruik is veel lager bij 50% minder . Dus bij meer vermogen nodig snel 2 versnellingen terug en dan snel weer op schakelen. Bij de diesel is de kracht op lager toerental al ruim voorhanden . Zijn de motoren anders in accent wel kleinere motoren met turbo's en compressors (downsize ) is het Parool . Meer pk uit kleine motoren en ja die moet je niet onnodig hoog in de toeren houden ( herrie en hoog gebruik en slijtage ) dus doorschakelen die bak .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Benzine . Bevoordeelt .