Waarom kom ik met een liter diesel verder dan met een liter benzine?

Gemiddeld gesproken komt een dieselauto verder met een liter diesel, dan een benzineauto met een liter benzine.

Waar komt dat door? Heeft diesel een hogere energie-inhoud per liter, of heeft een dieselmotor een hogere efficiëntie dan een benzinemotor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De verbranding in een dieselmotor vindt plaats bij veel hogere druk en temperatuur en druk dan bij een mengselmotor, en verloopt zeer snel, wat een zware motorconstructie nodig maakt en hoorbaar is in het karakteristieke dieselgeluid. Het hoge rendement dat evenzeer met het principe samenhangt staat hier als voordeel tegenover. Dit rendement hangt vooral samen met de compressieverhouding, de verhouding tussen de druk voor en na de arbeidsslag. Bij alle motoren die gebaseerd zijn op drukverschillen, hangt het rendement volgens de wetten van de thermodynamica direct af van het temperatuurverschil voor en na de arbeidsslag. Dit verschil is volgens de al genoemde wet van Charles direct verbonden met de compressieverhouding, die bij een diesel veel hoger is dan bij mengselmotoren mogelijk is. Onder deellast wordt het verschil in rendement tussen diesels en mengselmotoren wordt nog groter omdat bij mengselmotoren het vermogen getemperd wordt door minder mengsel in de cylinder te brengen, wat resulteert in een kleinere daadwerkelijke compressieverhouding. Bij diesels is dit veel minder het geval.

Bronnen:
nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Auto's met een dieselmotor zijn over het algemeen zuiniger dan equivalente benzinemotoren en produceren minder broeikasgassen (CO2). Deze efficiëntie komt voort uit zowel de hogere energiedichtheid per liter van dieselbrandstof, als uit een groter thermodynamisch rendement, voornamelijk door de hogere compressieverhouding. De dichtheid van diesel is weliswaar 15% groter dan die van benzine, wat tot een 15% hogere CO2-uitstoot per liter brandstof leidt[1], maar dit is niet voldoende om het 20–40% zuiniger verbruik van een moderne dieselmotor teniet te doen. Netto produceert een dieselmotor 10 tot 20% minder broeikasgasemissies dan een vergelijkbare benzinemotor.

Het zelfontbrandingsproces zoals bij diesel verloopt efficiënter dan een aangestookte ontbranding zoals bij benzine motoren, vandaar dat je gemiddeld verder rijdt op een liter diesel. De verbrandingswaarde is ongeveer gelijk van beide brandstoffen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100