kan ik zelf de winterbanden, met velg, veilig verwisselen?

ik heb winterbanden van mijn vorige auto Fiat Panda, zijn nog prima.
deze wil ik gaan gebruiken voor mijn nieuwe Fiat Panda. maat zou moeten kunnen. Moet ik nog ergens op letten??

7 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Als je zelf je winterbanden op je auto wilt zetten kan dat best.
Het is wel een hoop werk met je auto op de krik zetten enzo. Afgezien van de dingen die SadBunny zegt in zijn antwoord zijn er nog 2 dingen waar je op moet letten. Als je nu lichtmetalen velgen op je auto hebt zitten en je winterbanden hebben staken velgen (of andersom) mag je nooit de wielbouten van de andere velg gebruiken. Stalen velgen en lichtmetalen velgen hebben elk een eigen soort wielbout. Gebruik je de ander heb je kans dat je ze na de winter nooit meer los krijgt. Het andere punt en dat is echt belangrijk. Als je geen momentsleutel hebt en alleen een gewone steeksleutel moet je na ongeveer 50km alle wielbouten nog een keer aandraaien. Door het rijden en trillen kunnen de wielbouten weer losraken...met alle gevolgen van dien.
paulus811
7 jaar geleden
Goeie aanvulling HeerVoldemort. Alleen is mijn advies om de wielen altijd aan te draaien na enkele kilometers, ongeacht de gebruikte sleutel.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat wist ik niet Paulus, ik dacht dat de moment sleutel voldoende was. Maar veiligheid boven alles. Je zou daar best gelijk in kunnen hebben.

Antwoorden (2)

Als beide panda's van vóór 2003 zijn of beide zijn vanaf 2003, dan zou het moeten kunnen.

Alle Fiat Panda's hebben een 4x98mm steekmaat en een 58.1mm naaf, maar tot 2003 hebben ze een ET-waarde van 41 en vanaf 2003 is dat 35, en dat verschil is te groot (dus dan zouden je wielen/banden gaan uitsteken of aan de binnenkant tegen de wielkasten aankomen).

Zie ook http://autobandenkennis.nl/velgmaat/ (daar heb ik bovenstaande gegevens vandaan).

Je kunt ook als het goed is aan de binnenkant van de velgen de benodigde gegevens en maten terugvinden.

Als je het nog zekerder wilt weten of meer informatie wilt bel dan even een Fiat garage, of Fiat zelf, of vraag even rond op een van de Fiat-fora of algemene auto-fora die ons land rijk is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de maat past, is de vraag dus waar je op moet letten.

Ik zou als eerste een goede krik kopen, dus niet die in de auto zit. Soms vind je ze bij Aldi of Lidl, maar ook op MP zijn ze voor enkele tientjes te koop. Ook een goede sleutel om goed kracht te kunnen zetten is belangrijk en ook daarvoor is het gereedschap in de auto niet echt bedoeld.

Ook zul je de banden eerst moeten laten balanceren. Dat ze passen wil niet zeggen dat ze goed rijden op een andere auto.

Ga als volgt te werk (dus met gebalanceerde wielen, goede krik en sleutel) en wacht niet met verwisselen tot het gaat sneeuwen:

- controleer de winterbanden op slijtage
- zet de auto op een vlakke ondergrond, dus niet hellend
- kijk aan de onderkant van de auto waar de markering voor de krik zitten
- krik de auto op zodat een wiel vrij van de grond komt.
- draai de moeren van de wielen af
- markeer het wiel met een label of krijt waar het zat (RV, LA etc)
- smeer de binnenkant van de velg waar het de as raakt in met vaseline, zo voorkom je dat bij een volgende wissel de velgen niet muurvast zitten
- zet het nieuwe wiel erop en draai de moeren goed aan
- doe dat voor alle wielen
- ga naar een tankstation om de banden op de juiste spanning te brengen en neem de wielsleutel mee
- draai alle moeren nog een keer goed aan

Het is handig om de zomerwielen goed te controleren en te reinigen voordat je ze opslaat. Nu kun je er makkelijk bij en voorkom je verrassingen bij de volgende bandenwissel
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eerst de moeren losdraaien, daarna pas de auto opkrikken!
Inekez1
7 jaar geleden
Is het niet beter de wielen eerst te wisselen en na montage te laten balanceren?
Inekez1
7 jaar geleden
De krik die bij de auto wordt geleverd is in principe prima voor dat type auto. Natuurlijk werkt een hydraulische krik fijner dan zo'n draaiding, maar om banden te wisselen is het prima. De auto hoeft maar een klein beetje omhoog, een panda weegt niet zo heel veel en je hoeft niet zelf onder de auto te kunnen liggen.
Ik zou meer vertrouwen op mijn eigen autokrik dan op een tweedehandse van marktplaats, waarvan je niet weet hoe die gebruikt of misbruikt is.
paulus811
7 jaar geleden
Klopt Freekfluweel, anders draait je wiel mee. Bedankt voor de aanvulling. Inekez1, ik heb ooit een hydraulische krik gekocht en dat werkt gewoon erg prettig, ondanks dat deze van de Aldi was voor ongeveer 30 euro. De bij de auto geleverde krik werkt zwaar en is onstabiel, alleen voor noodgevallen. Als iemand daar jaarlijks 2 keer de wielen mee wil verwisselen hou ik m niet tegen, maar een hydraulische krik is veiliger en veel makkelijker in gebruik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Paulus 811 schrijft:
"zo voorkom je dat bij een volgende wissel de velgen niet muurvast zitten"
M.i. ofwel "voorkom" vervangen door "bereik" of "niet" weglaten.