4 maand na vervanging van de distributieriem gaat één van de geleiders van de riem kapot. Is dit te wijten aan de garage of domme pech?

4 Maand geleden zijn wij de zeer tevreden eigenaars geworden van de Grand tour 2.0/16v uit 2007. We hebben de auto eerst naar "onze"garage gebracht want er moest een nieuwe distributieriem op en een grote beurt. Enkele honderden euro's armer weliswaar maar nog steeds heel blij met deze geweldige auto bleek in oktober dat de garage de benzineslang niet goed had aangesloten (dus auto stond stil, WW erbij...) en ze hadden vergeten het deksel dat op de accu zit vast te draaien. Nou ja, dom, excuses van de garage. Sinds gisteren hoorden we een rateltje, wat een zoemend geluid werd bij gas geven. Vanmorgen werd dat een hardere ratel/ stuurbekrachtiging werkte niet meer, lampjes branden ivm accustoring en dat soort dingen . Dus zenuwen onderweg maar veilig de auto bij de garage afgeleverd. Nu bleek dat één van de geleiders van de distributieriem kapot was gegaan! We hebben veel geluk gehad, volgens de garagehouder, want hij had ook in de motor kunnen gaan zitten met alle gevolgen van dien. Ik vraag mij nu in alle oprechtheid af of dit ook te wijten is aan de garage: Hadden ze dit niet kunnen zien? Is het het gevolg van (bijvoorbeeld) te strak afspannen (of te los) We hebben er zo'n 3000 km in gereden sinds de vervanging. Wie kan ons dit vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (2)

-Hoi.
In principe behoort'n goede monteur bij vernieuwing distributieriem de algehele toestand van oa.de geleiders te controleren en eventueel te vernieuwen !
Dit soort acties hebben ook invloed op de levensduur v/d vernieuwde riem..!!
In principe heeft de garagehouder geluk gehad want deze draagt de aansprakelijkheid voor de niet goed uitgevoerde reparatie.

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je de garage verantwoordelijk kan stellen. Het word namelijk aangeraden bij vervanging van de distributieriem alle geleiderollen mee te vervangen. Maakt niet uit welk type motor. Dit hebben ze dus verzuimd. Daarnaast geeft een garage ook garantie op een reparatie. Dus ik zou zeggen. Ze mogen hem gratis repareren.