Mag je andere automobilisten waarschuwen voor een radarcontrolle?

Is het strafbaar om bijvoorbeeld zelf een bord langs de weg te plaatsen welke andere automobilisten waarschuwd voor een radarcontrolle? En waarschuwen door middel van handgebaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag, nooit geweten dat dit niet mag.

Het beste antwoord

Het ligt er aan hoe je de andere automobilisten wilt waarschuwen.

Je mag dit bijvoorbeeld niet doen door te knipperen met je licht (dit kost € 160,-- wegens het onnodig geven van lichtsignalen).

Indien je zelf langs de kant gaat staan om met gebaren automobilisten te waarschuwen, dan moet je opletten dat je jezelf of het overige verkeer niet in gevaar brengt (artikel 5 van het Wegenverkeersreglement)

Besluit je een bord langs de kant van de weg te zetten, dan denk ik dat je het beste ermee weg komt. Let er alleen op dat je ook hier het overige verkeer niet in gevaar brengt.

Samenvattend: alleen het waarschuwen op zich is niet strafbaar, alleen de manier waarop je waarschuwt kan wel strafbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja! Dat is zeker strafbaar.
En soms wordt ook zelfs daarop aktief gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strafbaar op basis waarvan? Stel dat je ervoor gepakt wordt, wat is dan de delictsomschrijving?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien hinderen van een ambtenaar bij het uitoefenen van zijn functie? Weet in ieder geval heel zeker dat het strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vandaag reed ik op de fiets naar huis en wist zeker dat de auto van het klpd was. Ik seinde naar het tegemoed komende verkeer. Kan ook zijn dat ik zwaai of ze er op wil wijzen dat ze er maar 50 rijden. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, ik was gewoon benieuwd, ik geloof je wel, dat is het niet, maar uit interesse wilde ik het graag weten. Anders zet ik de vraag even op volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom mag het op de radio wel vermeld worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TR, jij mag van mij alle grenzen opzoeken die je wilt, zolang jij zelf de boete betaald!! Wat de radio betreft: Misschien persvrijheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jij krijgt van mij n plus,want ook ik weet zeker dat het strafbaar is!!
itsme
13 jaar geleden
De politie kondigt zelf ook snelheidscontroles aan. De enige reden dat ze dat doen is dat ze het beeld willen schetsen dat er overal controles kunnen staan, en ze noemen een paar voorbeelden om dat te bewijzen.
Als daarom de mensen daar ter plaatse niet te hard rijden, is dat geen probleem: eigenlijk is dat ook wat men wil bereiken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel het is strafbaar want als iedereen elkaar zal waarschuwen komt er minder geld binnen en dat is strafbaar!
Want geld moet rollen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpele redenatie Lora, die ongetwijfeld niet ver naast de waarheid zal zitten, maar in Nederland is bij mijn weten iets alleen strafbaar als dat in een voorafgaande bepaling in de wet is aangekondigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is strafbaar als je je grote lampen onterecht gebruikt. Handgebaren: daar kunnen ze niks tegen doen, maar niemand ziet dat of zou menen wat ermee wordt bedoeld.
En of dat strafbaar is! Het enige wat je kunt doen,en wat heel vaak gedaan word is met je lichten flitsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik waarschuw andere automobolisten altijd.
Want ik gun niemand een bekeuring.
Maar lichtsignalen geven is verboden alleen bij gevaar.
En als ze dat zien dan betaal je.
Maar de hand op steken en de vingers uit elkaar ,zodat je 5 vingers ziet en daar een beetje mee bewegen dat moet een alerte bestuurder toch snappen.
Als ik een bekende tegenkom ,wie verbiedt me dan de hand op te steken.
Je mag toch iemand groeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik groet jou +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichtsignalen geven bij gevaar:
Je kan per ongeluk hard op de rem gaan staan als je plots een controlepost ziet. Da's gevaarlijk. Als je dus eerst gewaarschuwd bent met een lichtsignaal: is dat dan niet _veiliger_?
Ja, dat is strafbaar. De beschuldiging luidt meestal: het hinderen van een politie-ambtenaar in het uitoefenen van zijn functie . Wel is het lastig bewijsbaar, tenzij je inderdaad met een bord langs de weg gaat staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie adverteert weliswaar met slogans als die pet past ons allemaal, maar in de praktijk laten ze zich niet zelden zien als personen die het niet op prijs stellen dat ze worden geholpen door het publiek, hooguit doormensen tegen elkaar uit te spelen om de pakkans te vergroten.
Het waarschuwen op zich is niet verboden (die pet past ons toch allemaal en als wei emand zien stelen mogen we hem aanhouden. Zou je dan iemand die te hard rijd niet mogen waarschuwen?
Zolang je geen wetten ovetreed kun je je ook rustig laten bekeuren en dan ga je in verweer. Zo`n boete kan en zal voor de rechter geen stand houden.
Politie schrijft makkelijk, de rechter zal altijd aan jou kant staan als je geen regels of wetten overtreed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

In principe mag het niet, anderen waarschuwen voor een mogelijke radarcontrole, maar we rijden toch ook rond met radarverklikkers in de wagen (en deze zijn oogluikend toe-
gelaten) ?

Je mag het voor mijn part gerust proberen, zolang de verkeerspolitie niets vermoed dat je signalen geeft aan andere bestuurders !

Het knipperen met lichten is enkel toegestaan indien er een onmiddelijk gevaar dreigt, of indien je verblind wordt door een tegenligger ! In die omstandigheden wordt dit gerechtvaardigd !

Wees dus waakzaam bij een radarcontrole !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschuwen via licht-geluidsignalen is verboden en kan beboet worden.
Het waarschuwen via bijvoorbeeld een tekstbord zou zijn toegestaan (2e link) zolang je de controleur zelf maar niet hindert.
Een lange juridische uitleg omtrent een eerdere uitspraak in 205 staat in de 1e link vermeld.

De overheid zegt te controleren op verkeersveiligheid, het doel wordt bereikt want door jouw waarschuwing remt een ieder af en is op dat stuk de snelheid naar beneden gebracht, alleen zonder resultaat voor het CJIB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op handgebaren wordt volgens mij niet gecontroleerd. Op flitsen soms wel - dat is strafbaar.
Je kan evt. vlak voor de flitsapparatuur gaan staan (als daar legaal plaats is) en dan snel je motorkap opentrekken en doen alsof je pech hebt - zeggen dat je een gek geluid hoorde ofzo. En dan een neptelefoontje plegen en zeggen dat je wacht op een kennis die er meer verstand van heeft.