Diesel of toch benzine blijven rijden?

Hallo,

Momenteel rij ik een Daihatsu Feroza (1:9) van 1200 kg. De laatste tijd begint me dit toch in de beurs te krabben kwa benzinekosten. De auto staat op naam van de zaak van mijn ouders, dus ook verzekering en wegenbelasting. Nu is mijn vraag of het niet verstandiger is om een diesel te gaan rijden, bijvoorbeeld een Seat Inca (1:16) van 1150 kg.

Wat is goedkoper?

Gr, Thijs

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Dat ligt eraan hoeveel km's je per jaar rijd en wat voor km's dat zijn (stad/snelweg)
Een feroza staat natuurlijk niet bekend als zuinigheid kampioen mede door zijn vorm.
Hij heeft wel een hoger "fun" gehalte dan een Seat Inca (alles heeft een hoger fun gehalte dan een Inca)
Er is ook nog (gelukkig) LPG dat nog steeds een goed alternatief is voor diesel
Je zult moeten kiezen wat voor auto je wilt en daaraan de berekening hangen of je voor diesel gaat (indien leverbaar) of LPG of gewoon benzine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat ligt eraan hoeveel kilometer je per jaar rijdt.Als je 30.000 km maakt zal de diesel beter voor je uitpakken maar als je maar 10.000 km per jaar rijdt is de benzine goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja als particulier wel ja
maar hij heeft nog het voordeel dat de auto op een bedrijf staat vandaar de 30000 km grens
dat hangt ervan af of je veel of weinig rijd en of dat veel op de snelweg is of in dorpjes bijvoorbeeld.
als je dit verrekend met de prijs van de brandstof kun je zien of het goedkoper is.
maar vergeet ook niet dat een dieselauto niet alleen duurder is in aankoop maar ook in de verzekering.
het ligt er ook aan hoe je rijd.
ben je een scheurijzer dat elke keer maximaal op het gas trapt of heb je een zuinige, rustige rijstijl?
Vertrek je redelijk op tijd of moet je altijd jagen om tijdig op je afspraken te zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt van je kilometers af, en of je een andere auto wilt kopen.
als je wat anders wilt kan je voor gas kiezen, let er wel op dat je een G3 installatie er in hebt, dan kost het niet veel wegenbelasting.
hij moet er wel al in zitten natuurlijk, want inbouwen is een vrij kostbare geschiedenis.