Wat kan je beter in je autobanden hebben? stikstof of gewoon lucht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in mijn banden stikstof sinds 3 jaar (!) en niet meer hoeven bij te vullen, dus da's beter dan gewone lucht, of mijn banden/ventielen zijn gewoon heel goed.

Het beste antwoord

Stikstof is beter!
Voordeel van stikstof in de band is dat je banden minder hard slijten, en een klapband is minder heftig!

Banden die gevuld zijn met stikstof zijn herkenbaar aan het groene ventieldopje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Mijn gezonde verstand zegt gewoon lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht is al 80% stikstof. Duss voor die extra 20% is het niet waard. Ook denk ik niet dat de performantie van de banden/auto erop verbetered. ...

Voor mij is het niet meer dan je reinste onzin en 'geldklopperij'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel zo netjes om even aan te geven waarom het men niet eens is ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus
Gaat men volbeladen met de auto naar Spanje?
Dan is stikstof icm nieuwe banden de beste optie.
Met de juiste bandenspanning worden de banden niet warmer dan die gevuld zijn met lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nog geen enkel onderzoek te vinden dat het nut van stikstof in je autobanden ten opzichte van gewone lucht (ook 80% stikstof) bewijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige voordeel van stikstof is dat het droog is: er zit geen water(damp) in. Daardoor zou minder corrosie kunnen optreden.

Bij moderne materialen is de corrosie echter zo klein, dat dit effect niet echt nuttig meer kan worden genoemd.

Het grootste nadeel van stikstof is, dat het duurder is dan lucht.

Voor mij telt dat laatste het zwaarste, dus ik vul mijn banden altijd met gewone lucht.

Toegevoegd na 10 seconden:

Sommige bedrijven maken reclame voor stikstof. Ze zeggen dat je banden langer hard blijven wanneer je ze met stikstof vult.

Voor zover dit al waar is, is het effect zo enorm klein, dat je daar geen rekening mee hoeft te houden.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik heb eens zitten rekenen.

Lucht bestaat voor 80% uit stikstof. ALS stikstof niet lekt en zuurstof wel, kun je dus na het vullen van je banden met lucht, hooguit 20% kwijtraken.

Vul je dan bij met lucht, dan heb je *meer* dan 80% stikstof in je banden.

Laten we dit eens doorrekenen.

Stel dat je je banden de allereerste keer vult met lucht, en dat je ze bijvult zodra 10% van de bandenspanning weg is. Bij de allereerste vulling was 80% stikstof. Na de eerste bijvulling zal 88% van je banden uit stikstof bestaan.

Vul je ze dan voor de tweede keer bij wanneer opnieuw 10% van de bandenspanning weg is, dan zijn je banden gevuld met 96% stikstof.

Daarna zal de spanning nooit meer met 10% kunnen dalen. Hooguit met 4%. Als je dan opnieuw bijvult met lucht, heb je al (afgerond) 99% stikstof in je banden. De bandenspanning kan dan nog 1% dalen, maar dat merk je niet.

Met andere woorden: ALS de verhalen over stikstof al kloppen, kun je je banden gewoon vullen met lucht. Na drie keer bijvullen heb je in feite pure stikstof in je banden. Maar dan wel gewoon bij de normale pomp, voor een veel lagere prijs dan bij die stikstofboeren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ha, die Nynke54;

Stikstof in de banden is momenteel helemaal de hype, maar komt vooral de bandenboer of garage ten goede. Ook met stikstof moet je namelijk gewoon je bandenspanning blijven controleren en als er ooit moet worden bijgevuld kun je dat bijna nooit gewoon bij de pomp doen: omrijden dus, lekker voor het milieu! Bovendien krijg je een autoband alleen maar 100% gevuld met stikstof in een luchtdichte ruimte: op het moment van vullen is de band natuurlijk altijd al gevuld met lucht onder normale atmosferische druk en die lucht volledig uit de band halen voor er stikstof in wordt geperst kan alleen in een vacuüm. Eventuele geringe milieutechnische voordelen worden waarschijnlijk ruimschoots teniet gedaan door de energie die het kost om stikstof te produceren, onder druk op te slaan en te transporteren. Stikstof in autobanden voor normaal gebruik is het commerciële antwoord op een vraag die nog nooit een consument heeft gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stikstof is het beste als het niet zo was werd het niet in de formule 1 gebruikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stikstof zet niet uit als het warm wordt. De banden blijven dus altijd op de juiste spanning. Als een band, met lucht warm wordt slijt het midden van de band (iets) sneller.
Ook wordt de grip iets minder omdat je niet overal de zelfde druk op het asfalt meer hebt. (buitenkant minder dan midden van de band)

Stikstof is dus beter.

Toegevoegd na 32 minuten:
Zuivere stikstof heeft grotere moleculen dan gewone lucht, waardoor het spanningsverlies van de band, door de natuurlijke poreusheid van rubber, minder is.
Minimaal maar toch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Sorry, maar *elk* gas zet uit als het warm wordt. Stikstof dus ook. PV=nRT, leerde ik bij scheikunde. Wat mij overigens verbaasde, want volgens mij was dit natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal ik het dan veranderen in minder......... of zo goed als niet?? Of het wordt minder snel warm en zet daarom niet zo snel uit........
Cryofiel
13 jaar geleden
Warmte wordt geproduceerd door het "kneden" van de band tijdens het rijden. De warme band warmt het gas op dat zich in de band bevindt. Bij mijn weten (maar dat kan ik mishebben) is er weinig verschil tussen de warmtecapaciteit van stikstof en die van zuurstof. De band wordt even warm, of er nu stikstof of lucht in zit. Omdat de warmtecapaciteit van stikstof en lucht nauwelijks verschillen, zal stikstof dus ongeveer evenveel opwarmen als lucht. Ik zie dus nog steeds geen reden voor verschillend gedrag.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb intussen aan mijn antwoord een vereenvoudigde berekening toegevoegd. Veel mensen beweren dat stikstof niet zo snel uit de band zou lekken als zuurstof. ALS dat al zou kloppen, dan heb je volgens mijn berekening na drie keer bijvullen met *lucht* ook pure stikstof in je banden. Maar dan voor veel minder geld dan bij een stikstofleverancier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zal nooit kloppen. elke keer bij vullen met "lucht" komt er zowel lucht als stikstof bij. Ook bij de 3e keer. Dus die berekening klopt niet helemaal...... Wel als je 3x bij vult met stikstof..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het er overigens wel mee eens dat de voordelen niet opwegen tegen de kosten. Maar dat was de vraag niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
't Klopt toch echt, hoor - of zie ik iets over het hoofd? ALS de stikstofgelovers gelijk hebben en stikstof niet weglekt, maar lucht wel, dan kunnen we twee redenaties volgen wanneer je bijvult met lucht. Simpele redenatie: elke keer dat je bijvult, stop je er 80% stikstof en 20% zuurstof in. Alles wat weglekt, is alleen zuurstof. Je stopt er dus steeds beide in, maar alleen de zuurstof lekt weg. De stikstof moet zich dus ophopen in je band. Ingewikkeldere redenatie: Stel dat er 10 liter gas in je band past, even voor het makkelijke rekenen. Je vult met lucht, dus zit er die eerste keer 8 liter stikstof en 2 liter zuurstof in je band. Je rijdt door tot de bandenspanning met 10% is afgenomen. Er is dan 1 liter weg. Aangezien stikstof (volgens de theorie van de stikstofgelovers) niet lekt, moet er 1 liter zuurstof zijn weggelekt. Je band bevat nu dus nog diezelfde 8 liter stikstof van het begin, maar nu slechts 1 liter zuurstof. Je vult die ene weggelekte liter aan, met gewone lucht. Dat betekent dat je 0,8 liter stikstof en 0,2 liter zuurstof in je band stopt. Totaal zit er dan weer 10 liter gas in. Nu heb je 8,8 liter stikstof (de 8 liter van het begin, plus de 0,8 liter van het bijvullen), en 1,2 liter zuurstof (de 2 liter van het begin, min de 1 weggelekte liter, plus de 0,2 liter van het bijvullen). (vervolg in de volgende reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden
(vervolg van de vorige reactie) We hebben nu dus één keer bijgevuld. De band bevat 8,8 liter stikstof en 1,2 liter zuurstof. We rijden opnieuw door tot de bandenspanning met 10% is afgenomen. Van de bovenstaande 10 liter is dus 1 liter verdwenen. Net als bij de vorige keer, moet dat 1 liter zuurstof zijn - stikstof lekt niet, volgens de gelovers. De band bevat dus nog steeds 8,8 liter stikstof, en 0,2 liter zuurstof. We vullen de weggelekte liter bij met lucht. We stoppen dus opnieuw 0,8 liter stikstof en 0,2 liter zuurstof in de band. Huidige inhoud van de band is dus: 9,6 liter stikstof en 0,4 liter zuurstof. De bandenspanning kan nu nooit meer met 10% afnemen. Wel met 4%, als alle nu nog aanwezige zuurstof weglekt. Goed, we wachten tot de band 4% zachter is geworden, en vullen opnieuw bij met lucht. 0,4 liter lucht, dat is 0,32 liter stikstof en 0,08 liter zuurstof. Na het bijvullen bevat de band --  9,92 liter stikstof
--  0,08 liter zuurstof Je rijdt nu rond op 99,2% stikstof! Dus volgens mij klopt mijn berekening wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is te vergelijken met steeds de helft van een afstand afleggen. Dan kom je er ook nooit.
100% stikstof red je dus ook niet. Jij schrijft "pure stikstof" Als dat idd 99.2 procent is, dan heb je gelijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's op te lossen door je band net wat meer op te pompen dan de ideale druk. Als je in mijn voorbeeld bij de derde keer bijvullen, geen 0,4 liter lucht toevoegt maar 0,5 liter lucht, zul je in totaal 10,0 liter stikstof en 0,1 liter zuurstof in je band hebben. Je bandenspanning is dan 1% te hoog (kun je in de praktijk niet meten, maar goed). Na verloop van tijd lekt die 0,1 liter zuurstof weg. Je band is dan gevuld met 10,0 liter stikstof, ofwel exact 100% stikstof, met de ideale bandenspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt. Maar dat was de vraag toch niet?
Gewoon lucht; zelfs bandenfabrikant Vredestein beweert dat.
Het verschil met gewone lucht in de banden is verwaarloosbaar. De meeste problemen ontstaan omdat mensen niet tijdig hun bandenspanning controleren (of aanpassen met een caravan erachter) en met stikstof moet je dat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we hebben het over de normale modale burger in nederland? Doe er lucht in. Goedkoper, en op de filevolle snelwegen, zolang je geen 250 kunt rijden merk je het verschil niet, behalve in je portomonee voor het vullen met stikstof.

voor de burger, broodje aap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google eens op bijbel+ontstaan+aarde, en je vindt de waarheid. Lang leve google ;-)

De theoretische voordelen van stikstof zijn er wel, maar die zijn het niet waard om er voor te betalen. Je banden lopen iets minder snel leeg, maar als je ze gewoon regelmatig bijvult, is dat heel geen probleem. En qua warmte is het verschil echt heel erg klein, daarvoor bestaat gewone lucht al uit veel te veel stikstof.

Deze zaken maken het verschil in de racerij, waarbij een auto iedere dag in topconditie wordt gebracht. Voor een auto die eens per jaar wordt gekeurd en verders niks, is het natuurlijk lood om oud ijzer. Ik vind het echt iets voor autofreaks, tuners, etc.

Vergelijk het met zo’n vleugel op je achterklep. Dat verbetert de wegligging bij hoge snelheid, maar bij het boodschappen doen maakt het geen fl*kk3r uit.