Is het mogelijk om de cataloguswaarde van een auto te achterhalen als je alleen het kenteken weet?

Het is mij wel bekend dat de technische gegevens van het voertuig op te vragen zijn via internet.
Maar de cataloguswaarde staat daar niet bij en deze is nodig voor de btw over het privegebruik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
33.4K

Het beste antwoord

Op de RDW site staat altijd het BPM bedrag van een auto, en aan de hand daarvan kun je op de volgenede manier de katalogusprijs uitrekenen:

Prijs auto berekenen via het BPM

Door middel van het BPM kun je de nieuwprijs van (bijna) elke Nederlandse auto uitrekenen. Bij elke auto waar het BPM geregistreerd is kun je de nieuwprijs berekenen. Tegenwoordig wordt bij (bijna) alle auto's dat bedrag vermeldt. Bij de wat oudere auto's staat niet vermeldt hoeveel BPM over de auto betaald moest worden. Heb even uitgeprobeerd en kwam uit op dit. (Let op: dit staatje geldt alleen voor benzine-auto's, bij dieselauto's moet je voor de formule van de netto cataloguswaarde +1540 vervangen door -328. Dan wordt het dus: BPM-328/0,452)

Netto catalogusprijs= BPM+1540/0,452

Netto catalogusprijs
BPM
Netto catalogusprijs*0,19 +

------------------------------------------------------------------Prijs auto inclusief BTW en BPM

Even bij een S 65 AMG uitgeprobeerd: prijs van 334.128 euro. Klopt dus wel, want de 'kale prijs' van een S 65 AMG ligt net boven de 3 ton. De accessoires die de klant aanschaft worden ook in deze prijs vermeldt.

Voorbeeld in geval van de S 65 AMG met kenteken 03-TZ-DS

Netto catalogusprijs= BPM+1540/0,452
Netto catalogusprijs= 90437+1540/0,452
Netto catalogusprijs= 203.488,94

Netto catalogusprijs €203.488,94
BPM € 90.437
Netto catalogusprijs*0,19 + € 38.622,90

------------------------------------------------------------------Prijs auto inclusief BTW en BPM €332.458,85
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. via www.zomoto.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het kenteken te sms en 2020. Je krijgt dan alle gegevens. Let op. De ontvangen waarde is excl fabrieksopties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die JoseGP;

Nee, die gegevens zijn niet enkel op basis van het kenteken voor iedereen op te zoeken. Je moet het bouwjaar, merk en type plus de belangrijkste extra uitrusting tegen meerprijs weten en dan kun je via sites als autoweek.nl een heel eind komen. En misschien dat een dealer of de importeur van het merk je behulpzaam kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
www.unive.nl premie berekenen. Hier kun je het kenteken invoeren en dan krijg je de cat waarde. Tot nu toe werkte het bij alle voertuigen behalve bestelbusjes zoals de Ford Transit en VW Transporter