hoe warm (in graden celsius) wordt een automotor tijdens het rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
40.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de soort van koeling.. dus wat voor auto. Veel autos van vroeger waren luchtgekoeld, en deze motoren kunnen veel hogere temperaturen hebben dan watergekoelde motoren.

Het beste antwoord

in de verbrandings ruimte? WARM
het uitlaatspruitstuk? kan ruim 1000 graden worden.
het blok zelf? niet warmer dan 110 graden. ( en dan is je motor al flink over verhit. over het algemeen kan het niet warmer worden als 100 graden Dmv de verdampingswarmte van je koelvloeistof maar somige audere auto`s hebben een lichte overdruk zodat je kook temperatuur stijgt.)
bij normaal rijgedrag een graad of 80/90.

Toegevoegd na 6 minuten:
die 80/90 is koelvloeistof temperatuur dan he:)

Toegevoegd na 9 minuten:
nog over uitlaat spruitstuk. bij racemotoren die flink belast worden raakt de temperatuur nog wel een stuk hoger als die 1000 zie foto http://castor-troy.com/glow.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Graadje of 80 .... staat tenminste bij mij op de temperatuurmeter van de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan waar je meet.
In de cilinder ruimte wel honderden graden. Daarbuiten steeds kouder. Het koelwater wordt afhankelijk van de buitentemperatuur tussen de 70 en 90%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oudere auto's kunnen best tot een graadje of 95.
Veel warmer betekent toch vaak een tekort aan koelvloeistof. Temperatuur zal met name oplopen in de file. En vergeet niet om met dit weer je radiator sneeuwvrij te houden.