De spitsstrook wordt tijdens de spits wel eens gesloten, als er weinig verkeer op de weg is, in de vakanties bijvoorbeeld, maar ook als de weg vrij moet zijn voor hulpdiensten.
Buiten de spits is het minder druk op de weg en zijn de spitsstroken niet echt nodig, daarom zijn ze dan gesloten om de strook te gebruiken waarvoor deze bedoeld is, voor pechgevallen en hulpdiensten.
De snelwegen worden in de gaten gehouden met behulp van camera's, als het nodig is, dan verschijnt er direct een rood kruis boven de spitsstrook.