Is het wel "gezond" voor een motor om te remmen met de motor?

Hallo

als beginnend chauffeur, werd me in de rijles volgende techniek aangeleerd:

SITUATIE: je rijd in 3e versnelling van zone 50 in zone 30.

(Je kan hier remmen, gevolgd door ontkoppelen en dan terugschakelen naar 2e versnelling.)

Ik werd aan geleerd om gewoon te ontkoppelen en dan te schakelen van 3e versnelling naar 2e versnelling, hierbij moet je het ontkoppelingpedaal voorzichtig laten komen, bij de koppeling bij 2e versnelling.

GEVOLG: Motor maakt voor korte tijd 'hogere' toeren, die toeren verminderen en het voertuig vertraagt ook.

Welke methode is er nu het beste voor de wagen? Remmen met de remblokken, of met de 'motor'?

Dank

7 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Op de motor remmen is prima.
TurfGraver
7 jaar geleden
Die "hogere" toeren maakt die ook als je gas geeft, alleen kost dit geen brandstof. :)
dudemeister
7 jaar geleden
op t motortje scheelt weer remblok slijtage,
ik maak er altijd een sport van zo min mogelijk te remmen in de bebouwde kom
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat kan ook buiten de bebouwde kom hoor... Op een gegeven moment kreeg ik van de garage te horen dat ik toch echt vaker en krachtiger moest remmen omdat anders mijn remschijven zouden wegoesten.

Antwoorden (1)

Moderne motoren sluiten bij het afremmen op de motor de brandstoftoevoer geheel af, om brandstof te besparen. Zodra het toerental tot ca. 1000 omw/min is gedaald, wordt de brandstof weer toegevoerd. Afremmen op de motor is niet schadelijk voor de motor. De motoronderdelen worden (veel) minder zwaar belast dan bijvoorbeeld bij krachtig accelereren.

In voortgezette rij-opleidingen wordt trouwens wel een andere rijtechniek aangeleerd dan die van je instructeur.

In de situatie die jij schetst:

1. Ver vooruit kijken en anticiperen op de 30 km-zone die je nadert.

2. In de derde (of hogere) versnelling voldoende vroegtijdig gas loslaten, zodat niet bijgeremd hoeft te worden.

3. In de derde (of hogere) versnelling afremmen op de motor en de snelheid tot 30 km/u of minder laten zakken.

4. Dan pas terugschakelen naar de tweede versnelling.

Toegevoegd na 8 minuten:
Met deze methode worden de remmen niet gebruikt en een verhoogd motortoerental vermeden.