wat zijn precies de regels voor verlichting (neon) voor een auto?

Wat mag en wat mag niet? Mag je bv. neon lampjes in je auto hebben? En erbuiten, zoals onder de auto (geloof het niet maar weet niet helemaal zeker)? En wat zijn de boetes, en als het mogelijk is, mag het ook in Duitsland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
27.4K

Het beste antwoord

Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn. Alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn, behalve het achteruitrijlicht. Deze mag geel of wit zijn. Decoratieverlichting en verlichting onder de auto is niet toegestaan.
In Duitsland is verlichting onder de auto toegestaan, maar mag niet branden als de motor loopt. Dus onzin om dit te monteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Neon verlichting is niet toegestaan, wat wel staat in de link. Uitzondering tegenwoordig goedgekeurde dagrijverlichting welke bestaat uit led lampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als toevoeging op bovenstaande antwoorden:
Er mag niet veel van ons RDW. Maar... je mag van alles wel plaatsen zolang het maar niet werkt, dus als je van alles op je auto gaat installeren wat niet mag, doe dit dan allemaal op 1 groep, aangedreven met 1 knop, zodat als je bij een meeting/vriendengroep aankomt je enkel nog je knopje aan hoeft te zetten dan ook al je verlichting werkt.
In Duitsland zijn ze daar nog (zeikeriger) preciezer in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neonverlichting mag mits deze uitblijft op de openbare weg dus is er controle kunnen ze hierover niet zijken want zolang het niet brandt is er wettelijk niets fout, rijd je rond met de neon aan dan is het strafbaar + 1 ding vanvoor mag alles behalve rood of blauw zolang de uitstraal hetzelfde blijft. Ik rij al enkele jaren met groene koplampen en heb een zuiver lichtbeeld die het zicht niet hinderd dus waar zit daar een probleem + de lampen zijn Philips en in geel, paars, groen met Europese goedkeuring dus de politie die je hiervoor tegenhoud kan de wetten beter gaan leren want ik doe 4 a 5 jaar tuningexpo's dus mij maak je niets wijs enkel ken de reglementering. Heb een euro4 benzine en kreeg een lez boete dus zo zie je hoe goed de politie op de hoogte is omdat lez enkel voor euro1 en diesels onder de euro4 valt