Heeft het zin om mijn autobanden met Stikstof op te pompen?

Ik heb bij de pomp bij mij in de buurt een machine gezien waar je (tegen betaling) stikstof in je banden kan doen.

Echter vraag ik mij nu het volgende af: Heeft het zin om mijn banden hiermee aan te vullen of moet ik dan eerst mijn banden helemaal leeg laten lopen om ze vervolgens helemaal opnieuw (met stikstof) te vullen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (4)

Een band die met "gewone" lucht gevuld is, bijvullen met stikstof heeft geen zin. Als je al met stikstof in de banden wilt rijden, dan dien je de banden geheel leeg te laten en volledig op spanning te brengen met stikstof.
jc54
7 jaar geleden
Het is niet erg zinvol, want lucht bestaat al voor 80% uit stikstof.
Stikstof moleculen zijn veel groter dan zuurstof moleculen. Door porieën in de banden zullen na het oppompen dus vooral de zuurstof moleculen ontsnappen. Als alle zuurstof moleculen dan vervlogen zijn en je pompt er weer lucht bij, dan zit er nog maar 4% aan zuurstof moleculen in je band en 96% stikstof. Na de derde keer bij pompen met lucht zit er meer dan 99% stikstof in je band.
Door je banden een paar keer bij te vullen met lucht bereik je dat er eigenlijk alleen maar stikstof in je band blijft zitten.

Toegevoegd na 1 uur:
Organisatie 'Band op spanning', de ANWB, de ADAC en Continental zijn het allemaal eens dat er geen verschil is tussen banden gevuld met lucht of met stikstof. Je kunt ook gewoon laten bijvullen met stikstof zonder eerst de zuurstof eruit te laten (als je graag je garagist sponsort), zie bron.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste banden- en montagecentra bieden tegenwoordig aan uw banden met stikstof op te pompen. Het voordeel? Minder drukverlies. Aan te raden voor degenen die de neiging hebben om te vergeten de bandendruk te controleren.
De grote omvang van de moleculen beperkt het verlies van gas verbonden aan de natuurlijke poreusheid van de band. De stikstof ontsnapt driemaal zo langzaam uit de band als zuurstof.
Door de zuurstof door stikstof te vervangen, voorkomt men tevens de vorming van condens wat de levensduur van het rubber verhoogt.
Veiligheid:
Verlaging van het risico op klapbanden veroorzaakt door de verhitting van te zacht opgepompte banden;
Betere wegligging en rijgedrag van het voertuig en verhoogd rijcomfort;
Hogere grip van de banden.
fremar
7 jaar geleden
Ja, je moet je banden eerst laten leeglopen van de gewone lucht om optimaal te kunnen profiteren van de stikstof.
Stikstof in banden is vergelijkbaar met premium brandstof. Dat is goed voor de portemonnee.