Waarom begint het handrem lichtje te branden als ik doorrem?

Bestaat er iets als een rembeveiliging? Ik moest van de week flink op de rem staan omdat de auto voor mij zonder waarschuwing ging remmen om af te slaan (zonder knipperlicht). Het was die dag flink aan het regenen (50km zone). Ik ben geen bumperklever dus er was genoeg ruimte tussen ons, maar doordat het regende rolde de auto gewoon door. Ik had geen zin om in de regen papieren te regelen dus ik drukte de rem verder in waarna de licht van de handrem ging branden. Is dit een probleem of soort van extra hulp om ongelukken te voorkomen? Ik rij een kia picanto en om de kwartaal laat ik de auto bijvullen en nachecken bij een bekende garage. Dit is trouwens maar 1 keer gebeurt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.7K

Het beste antwoord

Is het niet gewoon je remblokslijtage-indicatielampje of zit dat er niet op? Misschien zijn je blokken wel gewoon aan vervanging toe. Ook altijd even handig om te doen bij nat en vochtig weer is, als je wegrijdt, even extra paar keer remmen, zodat er geen vochtfilm meer op je schijven zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zelfde vraag, zelfde antwoord: het handremlampje wordt vaak ook gebruikt als indicatorlampje voor een te laag niveau van de remvloeistof. Controleren dus!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron: de handleiding van je auto!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!!! Mooi antwoord +1
Het kan zijn dat er sprake is van een contactje dat loszit of dat er sluiting wordt gemaakt in het circuit van de handrem doordat de auto geremd wordt. W.s. is het al een iets oudere auto? (> 5 á 10 jaar ?)

In principe is het niets om je zorgen over te maken. De meeste mensen zouden het lekker zo laten, denk ik.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hierbij de bron met controlelampjes op de dashboard. Tevens dus: Bekijk de handleiding van de Kia en kijk of het ook voor deze auto geldt dat dit lampje een laag remvloeistofniveau aangeeft.