Versnellingspook geblokkeerd. Hoe kan dat en wat kan er mis zijn?

Nadat ik de motor had uitgezet kon ik weer aan de pook slingeren, dat heb ik ook gedaan. Opnieuw de motor aan, kon ik weer schakelen, maar wel veel zwaarder.

Hoe kan dat en wat kan er aan de hand zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Waarschijnlijk toch ijs in de scharnierpunten van het schakelmechanisme. Als hij warm is zal het beter gaan, zo niet, dan is er waarschijnlijk een lagertje stuk.

Misschien is het over als de motor eenmaal goed warm is geworden (ijs), maar misschien heb je een kromme schakelvork. Ik zou gauw even het oliepeil (laten) nakijken en de oorzaak op laten sporen.

Kijk ook eens onder je auto als je even stilgestaan hebt. Zie je olie liggen? Of hangen er oliedruppels aan de motor? In je versnellingsbak zit ook olie. Een apart soort olie, die niet voor de motor geschikt is. Als deze olie lekt krijg je meestal geen waarschuwing. Maar kan wel zorgen voor zwaar schakelen. De garage kan je zo vertellen of deze olie op peil is. Of er water in zit (dat kan heel goed met dit koude weer, dan gaat overal vocht in zitten). En vervangen kost je niet veel meer dan de prijs van de olie. Bij de meeste auto's is dit geen zware klus.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100