mag je een diplomaatauto van een diplomaatsleepwagen afhalen?

Stel: ik ben een diplomaat en ik besluit om mijn diplomatenwagen een sleepwagen te laten zijn.
Dan mag ik dus niet weggesleept worden of worden gehinderd, en heb ik diplomatieke onschendbaarheid.
Zet ik nu een diplomaatauto op mijn sleepwagen, mag deze auto er dan niet worden afgehaald omdat hij op mijn diplomaatsleepauto staat en daardoor dus daarop moet blijven staan omdat men niets met mijn auto mag doen, en kunnen ze mij vervolgens dan niet aanspraakbaar stellen door mijn onschendbaarheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1K

Antwoorden (1)

In de verdragen van Wenen is onschendbaarheid van nature functiegerelateerd. Met andere woorden: de diplomatieke onschendbaarheid is niet in het leven geroepen om diplomaten te bevoordelen, maar om ervoor te zorgen dat zij hun werk moeiteloos kunnen uitvoeren als vertegenwoordiger van een land of regering. Daarbij is inbegrepen dat zij onafhankelijk zijn ten opzichte van de autoriteiten van de (gast)staat. Deze regeling geldt binnen zekere grenzen voor inwonende familieleden van diplomaten, en het personeel van buitenlandse nationaliteit van de missie. Dit wordt begrijpelijker wanneer men beseft dat hiermee autoriteiten geen kans krijgen om diplomaten en/of hun gezinsleden onder druk te zetten. Enkel de zendstaat kan de erkende diplomatieke immuniteit van een onderdaan opheffen.

Het gedrag van een diplomaat reflecteert op het land van afkomst. Hiervan bewust zal een diplomaat in de regel de wetten van het gastland respecteren. Echter misbruik van diplomatieke onschendbaarheid komt ook voor.

In geval van overtreding van de lokale wetten kan het gastland vragen om opheffing van de diplomatieke onschendbaarheid en als deze door het zendland verleend wordt alsnog tot vervolging over gaan. Mocht deze niet verleend worden dan kan het gastland de betreffende persoon Persona non grata verklaren. Deze zal dan het gastland binnen afzienbare tijd dienen te verlaten. Als er geen vervolging in het gastland is geweest, dan kan deze alsnog plaatsvinden eenmaal terug aangekomen in de zendstaat. Vervolging door de zendstaat is echter niet verplicht. Een eventuele vervolging vindt plaats volgens de wetten en gebruiken van het land van herkomst.

Allemaal mooi, maar jij wil wat weten over sleepwagens. Het is goed te beseffen dat niet de auto, maar de persoon de diplomatieke onschendbaarheid betreft. Verkeerd geparkeerde auto's, zeker als ze verlaten zijn kunnen in principe gewoon weggesleept worden.
Het is alleen zo dat VERVOLGING niet mogelijk is. De beste man (of vrouw) kan dus niet gearresteerd worden, hoeft geen (parkeer)boetes te betalen en moet zich in principe vrij kunnen bewegen. Maar een hinderlijk of gevaarlijk fout GEPARKEERDE auto heeft typisch niets met bewegen te maken en kan dus in principe gewoon weggesleept worden.

Wel is het zo dat het gastland, indien mogelijk, een geparkeerde diplomatenauto vaak behandeld ALSOF er onschendbaarheid op rust, maar dat is meer uit respect dan dat juridische gronden heeft.
Ozewiezewozewiezewallakristallix