Mag ik mijn praktijkexamen (auto) doen als ik een boete hb gehad rijden zonder rijbewijs?

Het ging niet met opzet ik reed maar een klein stukje hij leerde bepaalde dingen aan wat ik niet wist

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
ronron1212
7 jaar geleden
Niet met opzet je hebt geen rijbewijs dus je mag gewoon geen auto rijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Opzet is er altijd in zo'n situatie. Je bent niet per ongeluk en buiten je wil in de auto terecht gekomen (mag ik aannemen).
Het is zeker aan te raden om zo spoedig mogelijk het rijbewijs te halen.
De eerste overtreding wordt bij rijden zonder geldig rijbewijs meestal afgedaan met een geldboete via een strafbeschikking. Als de boete is betaald, bent je van de zaak af, maar het strafbare feit 'rijden zonder geldig Nederlands rijbewijs (art. 107 WVW) wordt geregistreerd op de justitiële documentatie. Bij een tweede of volgende overtreding moet je bij de kantonrechter verschijnen, dus niet meer doen zolang je geen rijbewijs hebt.
Heeft "hij die jou bepaalde dingen aanleerde" geen bekeuring gekregen?
tinus1969
7 jaar geleden
Wie leerde je die bepaalde dingen aan?

Antwoorden (1)

Ja. Het zou anders zijn als je een ontzegging van rijbevoegdheid had gekregen maar "voor het rijden zonder geldig Nederlands rijbewijs (art. 107 WVW) kan geen ontzegging van de rijbevoegdheid worden opgelegd (HR 12 april 2011, VR 2011, 110)"

Toegevoegd na 11 minuten:
Voor de goede orde:

Als de boete is betaald, ben je van de zaak af, maar dit strafbare feit wordt wel geregistreerd. Bij een tweede of volgende overtreding voor ditzelfde feit moet je bij de kantonrechter verschijnen en loop je het risico om hechtenis ("gevangenisstraf")  opgelegd te krijgen.
Computoon