Is het monteren van een andere bandenmaat schadelijk voor de auto of onveilig?

Ik heb onder mijn Ford Fiesta uit 2002 winterbanden met maat 195x65%R15 gezet. Standaardbandenmaat is 175x65%R15. Het verschil is 8,81%. De velgen zijn identiek (ET waarde + steekmaat + naafgatgrootte zijn hetzelfde). Ik weet dat de km-teller een lagere snelheid aangeeft dan de werkelijke snelheid, maar is dit verschil ook daadwerkelijk schadelijk voor de auto of onveilig? Auto heeft geen ESP, dus die kan niet verstoord worden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Excuus, de standaardbandenmaat is 175x65%R14.

Toegevoegd na 13 minuten:
Daarnaast lopen de wielen nergens aan in de wielkasten (ook niet bij volledig insturen of drempels).

10 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Het beste antwoord

De bandenmaten wijken wel heel erg veel van elkaar af, laat het sowieso door een goede garage controleren. Je banden raken misschien niks tijdens het stilstaan maar misschien wel wat met een diepe kuil in een bocht.
Je rijgedrag wordt meestal (negatief) beïnvloed, zowel met sturen als met optrekken/ remmen.
Je banden kunnen heel gek gaan slijten.
Je brandstof verbruik gaat waarschijnlijk omhoog.
En als je nieuwe banden moet hebben moet je ze alle 4 tegelijk vervangen voor een kleinere maar (max 3% in de afrol omtrek wordt geadviseerd)

De breedte van de banden maakt niet heel veel uit als deze niks raken, vaak word met een bredere band ook de groeven in de band breder waardoor het water alsnog goed afgevoerd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit altijd levensgevaarlijk, Als de band er al op geraakt kan die er ieder moment afspringen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Frenkel88
10 jaar geleden
Ik ben wat onduidelijk geweest denk ik. De banden die er nu onder zitten passen precies op de velg waar ze om zitten. Ik heb de banden (al gemonteerd op velg) gekocht.
Met bredere banden zal je Fiesta bij nat op glad weer minder grip hebben, omdat de deuk van de band op de weg per vierkante cm bij bredere banden kleiner is. Overigens begrijp ik het verhaal van je snelheidsmeter niet. Je banden hebben toch dezelfde straal? hoogte 65 en velgen van 17 inch, dan is afrolomtrek hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Frenkel88
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Ik zie dat ik een fout heb gemaakt in mijn vraag. De standaardbandenmaat is175x65%R14, dus 14 inch.
Reddie
10 jaar geleden
De druk per voerkante centimeter is kleiner, maar omdat het bij het rijden voornamelijk om de statisch wrijving gaat is het vergrote oppervlak belangrijker. Pas als je gaat glijden werkt het andersom. Maar dan is het sowieso al te laat.