Wordt mijn fabriekgarantie van mij auto terecht afgewezen?

- Mijn auto is 1,5 jaar oud (renault megane);
- Fabrieksgarantie is 2 jaar (onbeperkte km);
- Auto heeft aantoonbaar zijn onderhoudsintervallen gehad bij een universeel autobedrijf (30.000 en 60.000)
- per vorige week is de turbo defect gegaan.

De fabrieksgarantie wordt nu afgewezen op het feit dat:
- Er geen gespecificeerd onderhoud is gedaan bij de 30.000km en 60.000km bij Renault (wel bij universeel bedrijf, met kopie facturen);
- Het defect heeft plaatsgevonden 1.019km na de laatste grote beurt.

Verdere details of verband met oorzaak gevolg wordt niet gegeven door Renault.

Kan iemand mij vertellen of dit klopt en inderdaad zo zou kunnen? In de algemene voorwaarden van de garantie wordt wel vermeld dat als het defect een oorzaak is van onvakkundig onderhoud van een universeel autobedrijf, dat deze dan niet meer onder de fabrieksgarantie kan worden gerepareerd (logisch). Bij wie ligt het aantoonbaar maken van dit verband?

Alvast hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je de auto zelf nieuw gekocht bij de Renault dealer of tweedehands?
Als je de auto tweedehands hebt gekocht, is de garantie vervallen. Garantie kan namelijk niet worden doorverkocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat zo wat je schrijft? Volgens mij loopt de garantie gewoon door ongeacht of jij de eerste eigenaar bent.
Zolang onderhoud en reparatie maar door een erkende dealer uitgevoerd zijn.

Antwoorden (4)

Ja, autofabrikanten eisen dat het onderhoud door een dealerbedrijf wordt uitgevoerd. Zij hebben de merkspecifieke kennis in huis. Ga je dan toch naar een universele garage, dan vervalt de fabrieksgarantie. Je bespaart een paar tientjes op het onderhoud, maar als je dan (zoals nu) een storing krijgt, dan kost het je geld.
Uiteindelijk heb je er zelf voor gekozen.
Helaas......
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Renault eist het niet, ook niet in hun garantievoorwaarden, en verplicht het ook niet (mag ook niet volgens de wet). Dus dit antwoord lijkt me niet geheel juist (of ik zoek naar iets wat er niet is :)).
Ik citeer uit de garantievoorwaarden van Renault:

Is de klant van mening dat het om een garantiedefect gaat dan dient de klant te bewijzen dat het defect niet is ontstaan door een
reparatie of onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd door een werkplaats die niet tot de RENAULT-organisatie behoort.

Renault is niet van plan uit te gaan zoeken wat er allemaal fout gegaan kan zijn, dat is naar mijn mening ook logisch.
Vrijwel elke fabrikant eist dat onderhoud en reparaties, tijdens de garantieperiode, uitgevoerd moeten worden door een erkende dealer van het betreffende merk.
Doe je dat niet is het risico (van onderzoek) voor jou.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een turbo wat stuk gaat heeft vaak te maken met gebrekkige smering.
Moderne motoren hebben echt wel een goede kwaliteitsolie nodig.
De fabrikant eist in zo'n geval dat de specifiek voorgeschreven olie werd gebruikt.
Ook de luchtfilter speelt een belangrijke rol. Als je kan aantonen dat de juiste producten werden gebruikt maak je wel een kans op garantie.
Maar met niet merkgebonden bedrijven zal dat moeilijk te bewijzen zijn. Komt er ook nog bij dat de officiële dealers voor heel recente wagens zoals de uwe vaak "inside" informatie hebben die een alleen een merkdealer kent. Vaak gaat het om iets dat binnen de garantieperiode wordt "bijgeschaafd" zonder dat de klant het weet. Onafhankelijke garages weten hier meestal niets vanaf en hoe deskundig ze ook zijn: zonder dat beetje geheime info schieten ze soms te kort bij een onderhoud.
Intervallen van 30.000 km zijn ook wel echt te lang. Ik zie vaak turboproblemen bij auto's die op 100.000km slechts 3 maal gesmeerd zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Binnen de fabrieksgarantie is er een omgekeerde bewijslast. In de voorwaarden staat dat de auto dan binnen de dealerorganisatie onderhouden moet worden. Dat is niet het geval dus de omgekeerde bewijslast is niet meer van toepassing.
Het is nu, "wie eist bewijst". U zult nu moeten aantonen dat er een ondeugdelijk product is geleverd. Allereerst zal er dus vastgesteld moeten worden wat er precies met de turbo aan de hand is en wat de oorzaak van het defect is. ^lr