Hoe kan een autogordel vast komen te zitten dat ie moet vervangen worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
19.6K

Antwoorden (5)

Hier is waarschijnlijk het oprolmechanisme kapot gegaan.
Aangezien het belangrijk is voor je veiligheid dat dit onderdeel goed werkt, moet de hele gordel vervangen worden.
AWM
13 jaar geleden
het kan zijn dat het mechanisme defect is geraakt, het kan zijn dat de gordel (uit het gezicht) is omgedraaid of ben je betrokken geweest bij een ongeval waardoor bijvoorbeeld de gordelspanner is geactiveerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas gaan dat soort dingen niet levenslang mee.
het oprolsysteem van mijn stofzuiger gaat meestal een jaar of 2 maar mee, gelukkig die van mijn autootje wat langer.
Misschien zit hij inderdaad ergen binnen dubbel en knel, een flinke ruk is misschien nog aan te bevelen voordat je het hele systeem gaat vervangen, het is in ieder geval het proberen waard.
Mocht hel lukken kijk dan wel of het blokkeer systeem dan nog wel werkt ( een korte ruk er aan geven, dan moet hij blokeren net zoals dat je hard zou remmen zeg maar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er moeilijk over doen of niet, maar de regel is:
Een autogordel moet gewoon goed werken. Dus als hij vastzit, niet meer oprolt, beschadigd is of een gordelspanner is afgegaan dan is de gordel niet meer degelijk en moet deze vervangen worden. Al deze genoemde punten zijn punten die ook betrekking hebben op de APK van een voertuig.

Hoe het komt dat hij vast is komen te zitten kan diverse oorzaken hebben. Zo kan de gordel zelf beschadigd zijn waardoor deze in het rol mechanisme klemt. (denk aan een rits van een jas die klem zit). Maar ook kan het het mechanisme zelf kapot (versleten) zijn waardoor deze niet meer beweegt.
Het blijft altijd mechanisch waarbij weerstand een rol speelt. En dit kan gewoon defect raken.

Had ik al verteld dat autorijden geld kost......?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oprolmechanisme is waarschijnlijk kapot, in sommige autos is dit gewoon an kunststof, en gemakkelijk zelf te vervangen. Verkrijgbaar op de sloperij, maar ook nieuw zijn ze helemaal niet duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gordelmechanisme is één van de weinige dingen die ik absoluut nóóit gebruikt zou kopen.