Klopt het dat de electrische auto in Nederland een tamelijk succes kent?

Bij ons in België slaat dit helemaal (nog?) niet aan. Men doet hier weinig aan promotie en er zijn weinig oplaadpunten, in Nederland zou dit helemaal anders zijn hoorde ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tof, maar hier bij ons is het nog bijlange niet zo. Je ziet bijna geen electrische auto's

Antwoorden (3)

Ook in Nederland slaat de elektrische auto nog niet aan. Er zijn wel al veel oplaadpunten aangelegd, met name in de Randstad (Amsterdam, Utrecht, enz.).

Verder is het belastingklimaat voor ev's gunstiger. De hogere aanschafprijs wordt hiermee gecompenseerd. Wat wel goed loopt qua verkoop zijn de hybride auto's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn nu 1600 elektrische autos in Nederland. In 2010 waren het er 300-400.
Ook in Nederland staat electrisch rijden nog in de kinderschoenen. Hybride auto's zijn wel behoorlijk populair, maar 100 procent electrisch rijden is ook hier nog geen "big business".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In vergelijking met België kent elektrisch vervoer in Nederland een aardige start. Het verschil is groter omdat in Nederland de overheid en het bedrijfsleven goed samen werken / hebben gewerkt. Neem Amsterdam als voorbeeld, daar hebben verschillende (energie)bedrijven een infrastructuur van oplaadpalen geplaatst, in samenwerking met de gemeente. Verder zijn er initiatieven zoals apps waarmee je oplaadpunten kan vinden of van plug naar plug kan surfen (ook wel plugsurfing geheten).

Ook subsidies en belastingvoordelen spelen een rol. Een bedrijf kan nu relatief goedkoop zijn groene imago oppoetsen door werknemers in een elektrische lease-auto te laten rijden.

Maar ook in Nederland staat alles nog in de kinderschoenen.