Waarom is één van de 4 bougies van mijn auto (2014) roetzwart?

Vorige week hebben we de bougies van mijn Peugeot uit 2014 bekeken omdat de auto niet altijd goed start en soms vermogen mist. Het valt mij op dat de auto alleen moeilijk start als er kort daarvoor mee is gereden (bijvoorbeeld bij het starten van de auto na boodschappen te hebben gedaan).

De 3e bougie was roetzwart. We hebben alle bougies en bobines vervangen. Eén dag na het vervangen, hebben we de bougies er nog even uitgehaald om te kijken hoe ze eruit zagen. De 3e bougie was weer roetzwart.
Als de auto wordt uitgelezen zit er regelmatig te foutcode 2188 in.

Wat is de oorzaak en hoe kan dit worden opgelost?

4 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Antwoorden (2)

Een zwarte bougie duidt op onvolledige verbranding in de cilinder.Foutcode 2188 zou kunnen duiden op een defecte injector.
jc54
4 jaar geleden
waarschijnlijk is er een fout in de cilinder, een klep sluit niet af of er is een veer gebroken op de zuiger. daardoor start de moter ool soms slecht op