Kan ik mijn auto nog registreren per 2014 ?

Goede morgen,
Mijn schoonzus (65+)is sinds 6 weken weduwe en omdat ze al jaren niet meer in de schakel auto van haar man had gereden, vroeg ze mij om die te verkopen en een nieuwe kleine voor haar te zoeken.
Dat heb ik gedaan en we kwamen uit bij een gloed nieuwe Peugeot 107 active waar peugeot nu een leuke extra premie inruil actie mee heeft . Afgelopen zaterdag 7-12-2013 ben ik met haar en haar zoon naar de Peugeot dealer gegaan om een proefrit te maken . De auto beviel haar en we hadden aansluitend een aankoop gesprek met de eigenaar. Hij heeft ons een leuk aanbod gedaan van 10.800 € voor de nieuwe auto na aftrek inruil premie. Ik verzocht hem om de auto dan wel pas per 2-1-2014 op naam te registreren. Dat kon volgens de Dealer echter niet want dan moest mijn schoonzus 600€ meer gaan betalen omdat volgens zijn zeggen de Bpm per 1-1 verhoogd ging worden.
Dat verhaal gelovende, is besloten de auto te kopen en af te nemen dit jaar.

Thuis gekomen ben ik toch nog even gaan googelen op de Bpm regeling en ontdekte dat er een overgangsregeling is en dat men tot 28-2-2014 de auto kan registreren met betaling van de Bpm uit 2013.

Natuurlijk voelde wij ons door de dealer voor de gek gehouden en ik heb hem een mail gestuurd waarin ik hem wees op wat ik vond op internet en alsnog verzocht de auto in 2014 op naam te zetten. Ook wees ik hem er op dat dit blijkbaar voor Peugeot geen probleem was wijzend op hun disclaimer.
Wordt vervolgd..

Toegevoegd na 9 minuten:
Na reactie

Toegevoegd na 1 dag:
lees alles!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wat is het voordeel van de auto later laten registreren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vraag staat opgedeeld in 3 reacties i.v.m. beperkte toegestane aantal tekens, dus lees eerst het hele verhaal om te begrijpen wat ik wil.
Om te antwoorden op je vraag, een auto die in januari geregistreerd wordt , heeft 2014 als bouwjaar op de papieren staan en dat is nooit een nadeel.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Oh dat wist ik niet. Ik dacht dat het bouwjaar gewoon het jaar was dat de auto gemaakt is, niet het jaar dat het verkocht is.

Antwoorden (1)

Nee, als de datum eerst ingebruikname geregistreerd is, is er niets meer aan te veranderen. Het kentekenbewijs kan op diverse plaatsen aangepast worden, maar de datum eerste ingebruikname blijft.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas wees de dealer ons verzoek af echter niet op basis van zijn eerdere bewering, dus niet i.v.m. De Bpm wijziging, maar nu schreef hij dat Peugeot de inruil premie dan niet betaalde bij levering na 1-1. Aangezien de disclaimer van Peugeot een naar mijn mening ander verhaal vertelde, heb ik Peugeot nederland gebeld en heb met dhr......van Peugeot de kwestie besproken. Na enkele malen heen en weer bellen gaf hij toe dat ik inderdaad een punt had omdat ik van mening was dat volgens hun disclaimer vermeld werd dat het kenteken van de nieuwe auto diende te zijn aangevraagd voor 31-12-2013. Dat was waaraan we wilden voldoen en over registratie stond niets vermeld in de disclaimer dus voelden wij ons vrij om de registratie in 2014 te doen.
De medewerker van importeur Peugeot beloofde medewerking aan registratie per 2-1-2014 echter wilde wel eerst een gesprek met de dealer. Na 2 dagen heeft hij de dealer gesproken en gisteren belde de medewerker van importeur Peugeot mij en deelde me mee dat ze GEEN medewerking gingen verlenen omdat de dealer een ander verhaal had als het onze.
Volgens De dealer had hij tijdens het verkoops gesprek ons duidelijk verteld dat we geen aanspraak konden maken op de hoge inruil premie bij registratie in 2014 en dat zou hij ons zelfs op papier hebben laten zien. Beide beweringen kloppen niet en hij beweerde alleen dat het niet ging i.v.m. de aanstaande Bpm verhoging. Ik had deze kwestie ook op een auto forum gezet in de hoop dat iemand me raad kon geven en wat schetst mijn verbazing ? Er zet iemand een berichtje in dit topic en schrijft dat Peugeot in hun disclaimer duidelijk erbij heeft staan dat de auto voor 31-12-2013 geregistreerd moet zijn. Dat stond er dus enkele dagen geleden nog niet in en dat betekent dan ook dat ik inderdaad gelijk had, zonder het te krijgen en omdat hun disclaimer een fout bevatte heeft men deze nu aangepast,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem contact op met het juridisch loket, wellicht kunnen zij je helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal ik morgen alsnog doen, maar hier nog deel 3 van het verhaal omdat het niet in een keer geplaatst kon worden. Hier de oude disclaimer die ik kopieerde van de week op de site van Peugeot Nederland en die nog gold ten tijde van aankoop. Disclaimer
Genoemde vanafprijs is gebaseerd op een 107 3-deurs Active 1.0 met Pack Premium incl. btw, bpm, excl. kosten rijklaarmaken, incl. extra inruilvoordeel, recyclingsbijdrage en leges en zo lang de voorraad strekt. Wijzigingen voorbehouden. Vraag de Peugeot-dealer bij u in de buurt naar de mogelijkheden. Bovengenoemde aanbieding is geldig t/m 31-12-2013. Genoemde prijzen gelden bij kentekenaanvraag in 2013 en houden geen rekening met de voorgenomen belastingwijzigingen per 1 januari 2014. En hier de gewijzigde versie , die pas gewijzigd werd door De importeur na mijn telefonisch contact met hun over deze kwestie. Genoemde vanafprijs is gebaseerd op een 107 3-deurs Access 1.0 incl. btw, bpm, excl. kosten rijklaarmaken, incl. extra inruilvoordeel, recyclingsbijdrage en leges en zo lang de voorraad strekt. Wijzigingen voorbehouden. Vraag de Peugeot-dealer bij u in de buurt naar de mogelijkheden. Bovengenoemde aanbieding is geldig t/m 31-12-2013. Bovengenoemde inruilpremie is alleen geldig op auto's die dit jaar nog afgeleverd worden. Genoemde prijzen gelden bij kentekenaanvraag in 2013 en houden geen rekening met de voorgenomen belastingwijzigingen per 1 januari 2014.