Wat is er aan de hand met de koplampen van een auto als er 1 schijnt alsof dit groot licht is?

Ik zie dat zo vaak onderweg. Dan brand 1 lampje normaal of ziet eruit als stadslicht en de ander lijkt wel alsof er groot licht aan staat. Erg irritant overigens want het is erg verblindend.

Net als van die "schuddende" koplampen. Alsof deze los hangen. Als er dan over een hobbeltje gereden word gaan die lampen op en neer en zijn ze ook verblindend.

7 jaar geleden
in: Auto's
3.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verkeerd afgesteld , mateloos irritant inderdaad, in het geval van één groot verblindend licht. Gevaarlijk ook, dacht dat je hiervoor een bekeuring kunt krijgen.
ronron1212
7 jaar geleden
Lamp er verkeerd om ingezet.
ronron1212
7 jaar geleden
Dimlichtreflector:
Het dimlichtlampje schijnt naar boven, tegen de bovenkant van de parabolische reflector aan. Deze reflector weerkaatst het licht onder een bepaalde hoek terug. Deze lichtstralen moeten natuurlijk naar beneden gericht zijn. Er zijn mensen die het lampje andersom in de koplamp monteren (met geweld, want eigenlijk is het niet mogelijk). De lichtstralen gaan dan naar boven en verblinden alle tegenliggers.
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/k/koplamp/koplamp.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vooral voor de motorrijders onder ons bijzonder gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SadBunny, waarom zie ik dan regelmatig motorrijders, die grootlicht voeren overdag?? Om autorijders te pesten?

Antwoorden (1)

Dan zijn ze niet goed afgesteld, en schijnt er eentje te recht omhoog.
Afstellen dus, of als je dat niet zelf kan, de garage laten doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/k/koplamp/koplamp.htm