Als ik naar mijn werk rijd, ziek ik regelmatig verschillende maar niet alle soorten dode vogels op de weg. Hoe zit dat?

Het valt me echter op dat er ook vogels zijn die je nooit als slachtoffer ziet. Waar ligt dat aan? Voorbeeld: ik zie wel dode duiven, merels en ander klein spul, maar nooit eksters, kraai-achtigen etc. En... ALS ze al op de weg zitten (meestal ruimen ze de resten van het kleinere werk op), dan vliegen ze valk voor je met de auto bij hen bent alsnog op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat het vooral komt door het verschil in intelligentie. Grote vogels als kauwen, eksters, kraaien en gaaien zijn een stuk bijdehanter dan duiven en merels.
Ze zijn alerter en lopen daardoor minder risico's.
Als hun tijd gekomen is zoeken ze een stil, onzichtbaar plekje om te sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dode duiven kom je inderdaad vaker tegen omdat deze ver weg worden uitgezet en zij naar huis moeten vliegen. Deze beestjes zijn vaak zo uitgeput dat ze ergens landen en geen kracht meer hebben om op te vliegen als er een auto aankomt. Heel triest eigenlijk.

Merels en andere vogels (eenden b.v.) worden aangereden omdat ze gewoonweg niet goed uitkijken of omdat ze in paniek de verkeerde kant opvliegen.

Kraaien zijn heel slim. Zij verblijven vaak op een vaste plek en wachten af tot ze kunnen toeslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaaien, kraaien en eksters zijn inderdaad de opruimers van oa de verkeersslachtoffers. Deze vogels zijn een stuk allerter en erg pienter. Ze vliegen juist weg van het verkeer terwijl een houtduif bijvoorbeeld probeert te vluchten door voor de auto langste vliegen, vaak met fatale afloop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep. Verschil van intelligentie. Net zoals bij de mensen, het geval is. Alleen weet ik niet of het bij ons ook per soort of ras verschilt. Meeuwen zijn slim en brutaal.
Meerkoeten zijn niet slim en niet sociaal.
Als zij in een vijver een nest hebben....dan moet IEDERE eend, vogel of wat dan ook...DIE VIJVER UIT!
Ze jagen iedereen eruit. Erg arrogant, asociaal en doen alsof die vijver alleen van hun is...
Er bestaan ook mensen die zich zo gedragen, helaas.
Die alleen maar vanuit zichzelf kunnen handelen en kijken en ook alleen maar aan zichzelf kunnen en zullen denken.
Kraaien en kouwen vind ik zelf het snelst en slimst.
Die zien gewoon Alles om zich heen en houden ook alles in de gaten.
Duiven vind ik erg langzaam en veel minder slim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het feit dat de kraai achtigen ongetwijfeld slimmer zijn heeft ook de manier van bewegen/vliegen hier invloed op. Eenden, merels, duiven enz zijn veel trager in hun reactie. Het duurt veel langer voordat ze "opgestegen" zijn en kunnen daardoor niet accuraat reageren op de snelheid van bijv. een auto. Dit heeft wel als gevolg dat ze eerder opstijgen naar het eeuwige dierenrijk(*_*)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie anders vaak dode duiven vliegen...
Bronnen: