Levert de dynamo van een auto meer stroom met meer rpm van de motor?

Een dynamo (alternator) kan ongeveer 50A leveren, dat zou betekenen dat een lege accu van 50Ah in een uur opgeladen zou moeten zijn.
De spanning van een dynamo blijft onafhankelijk van de toeren ongeveer 14.5V, als ik het goed heb dan doet een moderne auto dit door de elektro magneet in de dynamo steeds aan en uit te zetten zodat hij op een bepaald voltage blijft. Betekent dit dan ook dat hij niet meer stroom kan leveren aangezien hij zich steeds aan en uit schakeld? Of zou de 50A toch veel hoger op kunnen lopen met meer toeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

De stelling , zoals jij die beschrijft gaat niet op. Je zou je meer moeten verdiepen in de aanduidingen op een accu, om te weten wat dat inhoudt. 50 Ah wil niet zeggen dat je een uur lang 50 ampère kunt trekken, maar over de tijd van 20 uur een totaal van 50 Ah, dus 2,25 ampère continu. (Er zijn nu eenmaal Europese regels afgesproken, hoe men die capaciteit berekent een aanduidt). Een dynamo zal bij meer toeren niet continu meer stroom gaan leveren. De maximale stroom wordt begrensd door de constructie. Meer wikkelingen en meer (of sterkere) magneten in de dynamo kunnen meer stroom leveren. De dynamo kan niet meer stroom leveren, dan hij kwijt kan, en dat is bij die accu van 50 Ah niet een uur lang 50 ampère. Kortom, er komt toch wel wat meer bij kijken bij accu's en dynamo's. In de bron wordt globaal uitgelegd hoe de aanduidingen op een accu in elkaar steken.

Bronnen:
https://www.awaccu.nl/pagina/16-capaciteit...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100