waarom zijn autobanden zwart?

Mijn 4jarige nichtje vroeg haar mama... "Waarom zijn autobanden zwart"
Dat had mams natuurlijk moeten weten, want volgens ons eigen zeggen, weten mama's alles...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Antwoorden (8)

Een autoband is zwart, want dat hoort zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt er iig een bronvermelding bij gedaan... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correct :)
Ze maken autobanden zwart met roet, als we rose autobanden willen maken ze ze rose.
In de jaren vijftig hadden ze vaak witte wangen, maar dat willen we niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze toch zwart worden? Is natuurlijk de samenstelling maar dat is een ander verhaal en niet gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autobanden zijn er ook in naturel geweest, maar zwart werd wereldmode. De ideale band is die van uitsluitend rubber (naturel). Rijdt geweldig. Maar na honderd kilometer heb je nieuwe banden nodig, rubber slijt snel. Roet - is slecht verbrande aardolie - doet iets met rubber. Het gaat er een reactie mee aan waardoor een andere grondstof ontstaat, een sterke, op rubber lijkende substantie die autobanden onverwoestbaar maakt.

Autobandenrubber bestaat uit meer dan twintig chemicaliën, door elkaar geroerd met natuurlijke en synthetische rubbers, maar het roet is heel lang een onmisbare component geweest. Nadeel van roet in het rubber: de band is niet meer vooruit te branden. De rolweerstand is hoog, rijden kost meer energie. Daarom is een energiecrisis een zegen. Tijd voor uitvindingen.

De grote energiecrisis, een kwart eeuw geleden, schudde ook de bandenfabrikanten wakker. De rolweerstand van banden werd opeens duur. Het kostte brandstof. Er werd gezocht naar iets anders dan roet. Er was al ervaring opgedaan met krijt, dat het goed met rubber kon vinden, maar een minder sterke band opleverde. Gemalen glas en ijzervijlsel werden geprobeerd, en zand natuurlijk. Je kunt met je klompen aanvoelen dat zand ergens goed voor is. Een autoband met zand rijdt licht als een veertje. Gemalen zand, maar dan in een heel zuivere vorm; de verzamelnaam voor zuivere zandsoorten is silica. Geen schaarse grondstof, de planeet aarde is er zo ongeveer van gemaakt.

Autobanden worden nu van rubber met silica gemaakt (en nog twintig andere stoffen) en zijn daardoor niet meer vanzelf zwart. Dus kun je ze groen maken voor de gezelligheid. Maar mevrouw schrok zich dood toen ze haar boodschappenautootje op groene wielen zag. Michelin moest de productie van groene banden twee jaar geleden ijlings stoppen, niemand wou ermee voor gek rijden.

Vredestein deed het anders. Die bedacht een kokette streep op de zijkant van een zwarte autoband. 'We wilden tegemoetkomen aan de wens van de mensen om de auto te verfraaien', zegt Vredestein. De gele streep en de rode kunnen er mee door, vinden automobilisten, als de band verder maar zwart blijft, want dat hoort. Michelin doet het nu ook, voorzichtig, met gekleurde strepen opzij, op een stemmige zwarte ondergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt gemaakt van aardolie, en aardolie zwart. Het is vast wel mogelijk om een ander kleurtje toe te voegen maar het lijkt mij economisch niet verantwoord. Het wordt tenslotte toch weer vies en uiteindelijk zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, omdat dat zo hoort is het goede antwoord. Vroeger was dat zo, maar er worden al jaren banden in alle kleuren gemaakt. Mijn oude opoefiets had cremekleurig rubber, en voor racefietsen kan het in alle kleuren. Motorbanden zijn ook te krijgen in veel kleuren. Jammer dat deze er niet voor mijn auto zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voornaamste reden om het rubber voor banden zwart te maken is om de opname van uv licht en daarmee de veroudering van het rubber tegen te gaan, er zijn verschillende andere kunsstoffen waarmee dat ook gedaan word(o.a. pe in slangen) Door de opname van uv licht veroudert het rubber zo snel dat de banden voordatze versleten zouden zijn al poreus zouden worden,en omdat we tegenwoordig praktisch alleen nog maar tubeless banden gebruiken zouden de banden dan vervangen moeten worden. Dit verklaart ook de korte realtieve populariteit van naturel en witte banden omdat in die tijd gebruikt werd gemaakt van een buiten en binnenband waarbij het probleem minder speelde.
Ook al is het technisch nu wel mogelijk om andere toevoegingen te gebruiken die de banden een andere kleur zouden geven dan nog zou deze extra kleur voornamelijk door de zwarte rubbercompound gevoegd worden waarmee de band feitelijk achteraf gekleurd zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autobanden mogen alle kleuren zijn, zolang het maar zwart is :)