kun je wagenziek worden wanneer jezelf rijdt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zowel mijn broer als mijn moeder hadden erg last van wagenziekte, totdat ze zelf een rijbewijs hadden en konden rijden. Niks meer aan de hand nu, ook met meerijden gaat het goed.
En bij mij hetzelfde. Eerste paar minuten is het zweten en daarna zit het goed; heel gek

Antwoorden (3)

Ja, het kan wel, maar het komt niet vaak voor. Het kan bijvoorbeeld te maken hebben met de vering van de auto. In een auto met heel soepele verng kan ook de bestuurder niet alle bewegingen voorzien, en kan ook hij/zij misselijk worden.
Maar over het algemeen zal de chauffeur niet wagenziek worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste mensen worden wagenziek omdat hun evenwichtssysteem en huid andere prikkels krijgen dan de ogen. Bijvoorbeeld: Het evenwichtssysteem voelt dat er beweging is evenals de huid die de druk van bochten etc. voelt en verwerkt. De ogen zijn gericht op één niet bewegend object in de auto. Hierdoor voelt en lijkt het voor jou lichaam als of je beweegt, maar tegelijkertijd ziet jou lijf niets bewegen. Daardoor worden mensen wagenziek.

In het geval van sturen zal je veel minder snel of zelfs niet wagenziek worden gezien alle zintuigen worden geprikkeld op zowel tast, zicht en evenwicht op een manier (in beweging) die dus klopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wordt wagenziek in een Franse auto (Renault Kadjar) omdat die te zacht is geveerd wanneer ik als hoofdbestuurder de auto bestuur. Zelfs na een half uur stadsverkeer al. Dus voor iedereen apart verhaal denk ik.