mag ik in een automaat rijden als een beginnende bestuurder?

Over een half jaar ben ik zeventien jaar oud en ga ik mijn rijbewijs halen. Ik ben dan van plan een audi a3 te kopen. Maar mijn vader zegt dat een automaat lekkerder rijdt dan een handgeschakelde auto.

Ik heb ergens gehoord dat een beginnende bestuurder geen automaat mag besturen. Is dit waar? Als het niet mag koop ik gewoon een handgeschakelde auto maar ik heb het liefst een automaat.

Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
5.5K
Powergen
7 jaar geleden
Neem gewoon rijlessen (met schakeling!) en wanneer je je rijbewijs hebt rij je eens even rond in een automaat.. en maak dan voor jezelf uit wat lekkerder is. Zelf vind ik handgeschakeld lekkerder, het gevoel dat ik echt auto rij. Enne Audi A3 gelijk kopen? Toe maar....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag het als je begint met lessen aan je instructeur, die kan je waarschijnlijk wel het goede antwoord geven
Ritsuka
7 jaar geleden
ga gewoon lessen in een auto met schakeling, dan kun je altijd later kijken of je een automaat wilt rijden.

Het beste antwoord

Als beginnend chauffeur mag je in een automaat rijden, ongeacht het soort auto waarin je je rijbewijs hebt gehaald.
Als je je rijbewijs hebt gehaald in een automaat, dan mag je als beginnend chauffeur niet in een handgeschakeld auto rijden.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben een stukje wijzer geworden. Bedankt voor je reactie.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Quote: "Als je je rijbewijs hebt gehaald in een automaat, dan mag je als beginnend chauffeur niet in een handgeschakeld auto rijden." Voor zover ik weet mag je helemaal niet in een schakelbak rijden als je het rijbewijs in een automaat hebt gehaald. Dan moet je opnieuw examen doen, of je nu beginnende bestuurder bent of niet. Tenzij dit veranderd is, maar zo is het mij altijd verteld.

Andere antwoorden (1)

Je vader heeft het omgedraaid, Als je lesten examen doet in een automaat mag je niet in een schakelauto rijden. Als je in een schakelauto leert rijden kun je wel overgaan op een automaat
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het heeft me erg geholpen.