Wanneer flits bij door rood rijden?

Vanmorgen ben ik op een 50km weg door oranje/rood gereden.
Ik dacht dat ik nog net oranje passeerde maar hoorde dat als je achterwielen door rood gaan je ook een boete krijgt?
Hoop dat ik natuurlijk net niet geflitst ben.
Is er nog een seconde regel bij roodlicht?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
28.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maak je niet druk, je krijgt vanzelf bericht

Antwoorden (1)

De roodlichtcamera wordt aangestuurd door twee lussen in het wegdek die net ná de stopstreep liggen. ​De tussenruimte is 0,5 of 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden én de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn.
Een auto die bij rood licht over deze twee lussen rijdt, veroorzaakt een verstoring in het magnetische veld dat rondom die lussen ligt en de camera registreert dat er door rood wordt gereden en 'flitst'. De camera wordt pas in werking gesteld 'ergens' tussen nul en één seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft. De politie stelt deze 'pardontijd' in, maar niet duidelijk is op basis waarvan deze tijd daadwerkelijk wordt bepaald.

Een meting wordt pas gedaan ná een seintje (puls) vanuit de lussen en altijd met een check van de stand van het verkeerslicht (rood/geel/groen). Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de eerste lus ná de stopstreep rijdt vergeleken met de stand van het verkeerslicht (al dan niet rood of groen). ​