Is dit waar: parkeerbord (E4) uitgevonden in Nederland?

Dit las ik op Wikipedia over de Olympische Zomerspelen 1928 in Amsterdam:

"De verwachting voorafgaand aan de Spelen was dat Amsterdam overspoeld zou worden met auto's. Omdat er in de stad nog geen parkeerplaatsen waren was men bang dat buitenlandse automobilisten niet wisten waar ze hun auto konden parkeren en het daardoor een parkeerchaos in de stad zou worden. Zodoende werden voor de Spelen dan ook voor het eerst parkeerplaatsen aangelegd. Om aan te geven waar die parkeerplaatsen waren werd een simpel verkeersbord bedacht; een witte 'P' op een vierkante blauwe achtergrond. Dat was zo duidelijk, dat de 'parkeer-P' een internationale standaard werd. Overigens viel de drukte in Amsterdam erg mee, na de Spelen bleken slechts 450 buitenlandse auto's in de hoofdstad te zijn geweest."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_Zomerspelen_1928

Is dit echt waar? Dan heeft Nederland er na de Delta-werken, uitstekende (fiets)infrastructuur ect. weer een primeur bij. Wat ben ik toch trots op dit kleine landje.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (1)

Ja, dat is waar. Een onbekende gemeenteambtenaar in Amsterdam bedacht in 1928 de oplossing van het parkeerbord, om zo problemen met de vele auto's van toeristen voor de Olympische Spelen te voorkómen. Overigens bleef die verkeerschaos uit, want later bleek dat er tijdens de spelen slechts 450 buitenlandse auto’s in de stad waren geweest.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje!