Hoe wordt het trekgewicht van een auto berekend?

Een lichte Fiat Panda mag bijvoorbeeld veel meer trekken dan een zware Ford Fusion.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

De autofabrikant bepaalt het trekgewicht zowel aan de hand van berekeningen als van praktijktesten. De trekhaakfabrikant speelt hierbij ook een rol. Van groot belang is de warmteafvoer.

Zeker als er een koppelomvormer wordt gebruikt, moet het systeem voldoende capaciteit hebben. Vaak is echter de hellingtest doorslaggevend voor wat een gewone koppeling aankan.

De Europese wetgeving schrijft voor dat de combinatie tenminste vijf maal achtereen moeten kunnen wegrijden en stoppen op een helling van 12%. Er zijn autofabrikanten die zeven keer geweldig vinden, andere zijn pas bij tien of meer keer tevreden. De parkeerrem geeft soms onvoldoende houvast en liever dan het systeem aan te passen, kiest de autofabrikant voor een paar kilogram minder trekgewicht.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Europese wetgeving schrijft voor dat de combinatie tenminste vijf maal achtereen moeten kunnen wegrijden en stoppen op een helling van 12%. Dat snap ik niet. Ik zou zeggen dat dat oneindig vaak zou moeten kunnen. Denk aan een file bergopwaarts... Of denk ik nou verkeerd?