Waarom is het potje met koelvloeistof na de haverklap leeg?

Beste

Ik heb een Opel Corsa C van het jaar 2003, als ik de verwarming wil aanleggen, gaat deze vaak niet. Wat blijkt dat het potje met koelvloeistof leeg en helemaal zwart is. Als ik deze terug vult, dan werkt de verwarming terug, maar dit is tijdelijk, na enige tijd is dit potje met koelvloeistof terug leeg.

Hij heeft ooit een tik gehad rechts vanvoor.

Wat is er nu mis?
Hoe kan ik dit op een simpel manier oplossen?
Is dit erg als ik rij, terwijl het potje met koelvloeistof leeg is?

Dank

7 jaar geleden
in: Auto's
2.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Zou maar naar de garage gaan je hebt een lekkage.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Ja, kan erg zijn, kan lekkage zijn van het koelvloeistof reservoir, doorrijden kan koppakking stukgaan of nog grotere problemen. Zelfde probleem vorige week laten repareren, nieuw reservoir laten plaatsen.

Antwoorden (1)

Als alleen het potje (koelvoeistof-reservoir) leeg is, dan is dat nog geen probleem. Zolang er koelvloeistof in het systeem zit en de temperatuur niet te hoog op loopt is er (nog) niets aan de hand, alleen dat dan je kachel niet meer voorzien wordt van koelvloeistof. Ergens zit er een lek, en dat moet gevonden worden. Als je zo naar buiten toe geen lekkage hebt, dan kan het nog inwendig zijn. Draai de olie-vuldop er eens af en kijk hoe die er uit ziet. Als er aan de binnenkont "sludge" zit heb een grote kans op een lekke koppakking of zoiets.
Kom je er zelf niet uit, dan is het toch raadzaam om een expert te laten kijken.
jc54