wat kan je doen als er blijkbaar met je kilometerstand geprutst is?

renault trafic, 2007, van een BOVAG garage gekocht (inruil met vito).
46.000km op de teller, 1 eigenaar gehad.
Ik kreeg er zelfs een (correcte) NAP bij!

Nu vertellen 2 onafhankelijke garages me dat de motor er niet meer zo nieuw uitziet, zoals dat zou moeten met deze km. stand!

Bovag en NAP gebeld, geen duidelijkheid.
Hoe dit het beste aan te pakken?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probleem zit heb in het "blijkbaar", maar ook bewijsbaar?
http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/teruggedraaide-km-stand
bamibal
10 jaar geleden
Zou het kunnen dat de kilometerstand wel klopt, maar dat er een ander motorblok ingezet is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou niet weten hoe dat te moeten bewijzen moordigger. Als je in een jaar ineens 50.000 km rijdt, de teller terugdraaid en naar de apk gaat kan de stand nog steeds 'logisch verklaarbaar' zijn voor de NAP
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat zou kunnen bamibal, enig idee waar ik moet kijken voor een motornummer die overeen zou moeten komen met...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je gelijk wat je aan die NAP hebt. :)

Antwoorden (1)

Vooraleer je een dergelijk voertuig koopt moet je effe logisch nadenken. Een Traffic die na 6 jaar slechts 46000km zou hebben ? Erg onwaarschijnlijk. Vooral dat het terugdraaien van tellers erg populair is in Nederland weet ik uit ervaring.
Soit, wat gedaan ? Bewijzen verzamelen uiteraard. Hoe ? Probeer de eerste eigenaar op te sporen indien je de auto niet rechtstreeks van hem kocht. Vraag het hem gewoon. Indien er een onderhoudsboekje bij is kan je de daarin vermelde garage bellen en even navragen of die auto daar echt wel geweest is. Veel boekjes worden nadien opnieuw ingevuld met valse garagestempels. Contacteer enkele merkgarages in de buurt van de vorige eigenaar en vraag aan de hand van de nummerplaat en het chassisnr of de auto daar op onderhoud is geweest. Dealers hebben daar een data-base van.
Bekijk ook eens de pedaalrubbers : indien deze té nieuw lijken haal ze er dan even af. Onderaan zal je een jaartal aantreffen. Moet logischerwijs overeenkomen met dat van de auto.....
Verder blijft een Renault van dat jaar een risico. Vele van hun dieselmotoren zien er na korte tijd al "oud" uit. En ze zij het ook. (1.9 Dci, 2.2 Dci, 2.5 Dci alleen de 2.0 schijnt beter te zijn.)
Succes.