Mag ik mijn koppeling op het aangrijpingspunt houden wanneer ik stop op een helling?

Hey
Ik heb over 3 weken mijn rijexamen en tot nu toe hield ik altijd als ik bv op een heuvel moest stilstaan voor een stoplicht ofzo mijn koppeling half ingedrukt, zodat ik niet achteruit bol maar ook net niet vooruit ga. Ik gebruik dus geen handrem, net omdat ik als ik dan weer wil vertrekken niet achteruit zou bollen. Nu las ik net dat dat blijkbaar desastreus zou zijn voor de auto, en nu is mijn vraag ook of dat verboden is op mijn examen? (België).
Bedankt voor jullie antwoord!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
3.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Je auto blijft daarvan niet staan die gaat of achteruit of blijft proberen vooruit te gaan. Dus je koppeling gaat er aan duur grapje als je dat vaker doet. Je zal ook niet slagen daardoor.
dudemeister
6 jaar geleden
Ik zou het zo niet doen idd afgezien dat het niet ok is voor je koppelingsplaten. Of je nu stilstaat op de straat en weg moet rijden of hetzelfde op een helling is om het even. Je moet precies het punt aanvoelen icm met gas geven en de handrem laten zakken.
Jouw manier zal nooit gaan lukken op een 30 graden of meer helling en stel je voor dat je later daarmee geconfronteerd wordt. Daarnaast heeft jouw instructeur hier nooit een opmerking over gehad, de bedoeling is dat je de hellingproef goed aflegt tijdens je examen. Maar ja ik ben niet bekend met de Belgisch regels op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is al meer gezegd, maar ik zou het niet doen. Een slippende koppeling slijt erg snel. Gebruik toch maar de handrem. Een uitzondering: heb je een auto met terugvalbeveiliging, dan is de handrem niet nodig. Gewoon stilstaan met de voet op de rem. Wil je wegrijden, dan rem loslaten en rustig gas geven. De terugvalbeveiliging zorgt ervoor dat de auto niet achteruit gaat rijden. Waarschuwing: de terugvalbeveiliging werkt alleen met ingeschakelde motor (denk start-stopsysteem!)

Antwoorden (1)

Tijdens rijles leer je misschien een keer stil te staan op een helling met alleen de koppeling, als oefening voor het werken met aangrijpingspunt. Het is echter niet bedoeling dat je dit doet tijdens te hellingsproef. Het is niet wettelijk verboden, maar het is wel de verkeerde techniek. Stilstaan met een slippende koppeling, bijvoorbeeld voor een spoorwegovergang, is schadelijk voor de auto en het milieu, en kan je daarom punten kosten tijdens het rijexamen.

De juiste techniek is stilstaan met de handrem (parkeerrem), de koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt, de hand loslaten en eventueel iets gas bijgeven op soepel weer verder te rijden zonder achteruit te rollen. Dit moet je oefenen tijdens de rijles als voorbereiding op het examen.