Mag ik mijn koppeling op het aangrijpingspunt houden wanneer ik stop op een helling?

Hey
Ik heb over 3 weken mijn rijexamen en tot nu toe hield ik altijd als ik bv op een heuvel moest stilstaan voor een stoplicht ofzo mijn koppeling half ingedrukt, zodat ik niet achteruit bol maar ook net niet vooruit ga. Ik gebruik dus geen handrem, net omdat ik als ik dan weer wil vertrekken niet achteruit zou bollen. Nu las ik net dat dat blijkbaar desastreus zou zijn voor de auto, en nu is mijn vraag ook of dat verboden is op mijn examen? (België).
Bedankt voor jullie antwoord!

Weet jij het antwoord?

/2500

Tijdens rijles leer je misschien een keer stil te staan op een helling met alleen de koppeling, als oefening voor het werken met aangrijpingspunt. Het is echter niet bedoeling dat je dit doet tijdens te hellingsproef. Het is niet wettelijk verboden, maar het is wel de verkeerde techniek. Stilstaan met een slippende koppeling, bijvoorbeeld voor een spoorwegovergang, is schadelijk voor de auto en het milieu, en kan je daarom punten kosten tijdens het rijexamen. De juiste techniek is stilstaan met de handrem (parkeerrem), de koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt, de hand loslaten en eventueel iets gas bijgeven op soepel weer verder te rijden zonder achteruit te rollen. Dit moet je oefenen tijdens de rijles als voorbereiding op het examen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100