Kan een EGR klep die niet goed werkt rookpluimen veroorzaken?

Motormanagement brand af en toe, uit laten lezen en bleek de EGR klep te zijn.
Kan een defect aan de EGR klep overmatog roken van de auto veroorzaken?
Vooral bij weg rijden en schakelen en hoge toeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het een diesel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Benzine

Antwoorden (2)

Ja, de EGR klep blijft dan openstaan en komt er teveel aan uitlaatgassen in de cilinders terecht, het motorvermogen zal ook wel afgenomen zijn.

Toegevoegd na 32 seconden:
De EGR klep kan gereinigd worden of vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via onderstaande link waaruit ik een stukje gekopieerd en geplakt heb wordt duidelijk waarom er een rookpluim ontstaat.

De verbranding in de motor wordt door de toepassing van de EGR minder volledig (o.a. door gereduceerd zuurstofgehalte) waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Hiermee vormt zich in het inlaatspruitstuk en EGR regelklep veel aanslag , soms zelfs zo veel dat er motor storingsmeldingen en andere problemen kunnen ontstaan. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast veel uitlaatgassen worden bijgemengd in de verbrandingslucht. Hiermee ontstaat de veel bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken met een diesel voertuig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus ja! Een defect aan de EGR klep kan overmatig roken van de auto veroorzaken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Garage zegt dus egr klep
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jouw garage zegt dat het de EGR klep is, zal je daar op moeten vertrouwen. Zij hebben de apparatuur om e.e.a. te controleren. Hier op GV. is dat niet te beoordelen. Heb een antwoord gegeven op je vraag of een niet goed werkende EGR klep een rookpluim kan veroorzaken en met een link proberen te onderbouwen. M.v.g. T.X.