Kan er octaan 102 in mijn auto?

Het merk van mijn auto is Suzuki Alto GL 1.0 uit 1995

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
6.5K

Het beste antwoord

Ik zou het zeker niet aanraden. Het octaangetal (klopvastheid) maakt veel uit vwb de verbrandingstijd. Hoe hoger het octaangetal, des te langer de verbrandingstijd Motoren kunnen in principe op benzine met een hoger octaangetal rijden maar dan zal de (voor)ontsteking vervroegd moeten worden. Anders verloopt de verbranding na het bovenste dode punt van de zuiger en zal je motor te warm lopen door de na-verbranding. En je kunt niet ongestraft terug naar 95. Dan gaat je motor pingelen om reden dat de brandstof al verbrand is vóór het bovenste dode punt van de zuiger.
Kortom: Met het wisselen van benzine met een ander octaangetal zal je ontsteking moeten bijstellen om een juiste verbranding te kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk het niet daar uw auto niet nieuw is en anderzijds nog niet oud genoeg(oldtimers kunnen daar dan wel op rijden daar deze brandstof geen ethanol bevat,wat een vervelend product is voor deze auto's).
fremar
8 jaar geleden
Uw auto kan evengoed op octaan 102 rijden als op octaan 95 of octaan 98.
Een hoger octaangetal dan de 95 die voor uw auto waarschijnlijk vereist is, heeft geen enkel positief effect. Aangezien gewone straatauto’s nooit meer dan 98 nodig hebben, is 102 tanken onzin. Dat heeft alleen bij racemotoren nut.
Uw motor heeft geen enkel voordeel van de bijzondere eigenschap van deze benzine. Hij zal er niets beter door gaan lopen; het is voor gewone gebruiksauto’s alleen maar suggestie, kwakzalverij en geldklopperij.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Een hoger dan nodig octaangetal betekent dat het brandstofmengsel ‘klopvaster’ is. In hoogopgevoerde motoren zal daarmee de neiging tot het zgn. pingelen onderdrukt worden. Met betrekking tot een standaardauto die zonder pingelneigingen met gewone euro loodvrij van 95 octaan tevreden is, heeft het aanbevelen van eurosuper 98 of brandstof met een nog hoger octaangetal een hoog kwakzalverijgehalte. Het enige effect is dan suggestie, en dat werkt alleen bij wie het wil geloven.
Aangezien de motor het helemaal niet nodig heeft vind ik het geldklopperij. “6.13 Can higher octane fuels give me more power?
[ ... ] If you are already using the proper octane fuel, you will not obtain more power from higher octane fuels. The engine will be already operating at optimum settings, and a higher octane should have no effect on the management system. Your driveability and fuel economy will remain the same. The higher octane fuel costs more, so you are just throwing money away.”
http://www.faqs.org/faqs/autos/gasoline-faq/part3/ “Is Competition 102 veilig?
Ja. Het kan in iedere benzinemotor gebruikt worden. Competition 102 voldoet aan de Europese kwaliteitsnorm EN228.”
http://brandstofverbruik.com/editorial/nl/soorten-brandstoffen/benzine/competition-102
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind die min niet terecht. Ook van jouw bijdrage aan dit antwoord heb ik geleerd. C+