auto remklauw achter (met handrem) vervangen: how to?

Ik heb op een fiat grande punto (199) 1.4 sport 16V uit 2006 de remblokken en schijven rondom vervangen. De achterste schijven moesten helaas ook vervangen worden omdat door het vast komen te zitten van de remzuiger, de schijf aan de rechter kant beschadigd was geraakt. Nu heb ik met behoorlijk wat overtuigingskracht de zuiger wel weer in weten te drukken/draaien. Echter blijkt na een aantal km's dat de nieuwe brembo schijf aan die zijde extreem heet wordt, met verkleuring naar blauw/paars/groen/geel/rood als gevolg. Ook werkt nu de handrem maar matig.

De volgende stap is de klauw vervangen. ik heb het onderdeel reeds binnen maar na veel zoekwerk is het me nog steeds niet duidelijk hoe hier te werk moet worden gegaan. Over de klauw aan de voorzijde is informatie aan overvloed, maar ik wil juist graag weten:
1. Hoe kan de remkabel van de huidige klauw gedemonteerd worden? ik neem aan dat er ergens een spanner moet zitten maar ik vind die niet bij de klauw zelf.
2. Heeft het ontskoppelen van de handremkabel verder nog invloed op de afstelling aan de klauw van de andere kant van de auto?
3. Als ik de remleiding afkoppel, zal deze dan daadwerkelijk drukloos zijn of moet het systeem eerst via een ontluchtingsnippel afgelaten worden?
4. Als de nieuwe klauw aan de remleiding aangekoppeld is, kan ik die dan gewoonweg door met de hoofdremcilinder te pompen doorspoelen met remvloeistof?
5. Hoe moet de handremkabel doorgaans correct gemonteerd worden?
6. Moet er nog afgesteld worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
4.4K
jc54
8 jaar geleden
Als je zoveel vragen hebt, bij een dergelijke reparatie, is het aan te bevelen om dit door een expert te laten uitvoeren.
Het zijn ten slotte wel remmen waar je aan werkt!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de werkzaamheden zelf uitvoeren is geen probleem zolang je maar weet wat je aan het doen bent.
En dat wat je op voorhand al kunt aanwijzen als zaken waarvan je niet zeker weet of je alle details 100% helder hebt, doe je er goed aan om daar informatie over te vragen... lijkt me. Het is een simpele klus als je weet hoe het moet, maar als je geen benul hebt van wat je doet kun je er inderdaad beter van af blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou echt een Haynes workshop manual kopen als ik jou was. Daar staan dit soort klussen goed in beschreven. Ik heb 'm ook voor mijn Punto '02 en ik heb er zelfs de distributieriem mee kunnen vervangen, terwijl ik eigenlijk weinig kennis van autotechniek had. Het ISBN van het boek dat je moet hebben is 9780857339560
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@vanvlerken:
Bedankt voor de tip! ik zal er eens naar op zoek gaan.
svetivlas
6 jaar geleden
Als de remschijf aan één kant heet wordt, betekent dat dat niet alletwee de remblokken met dezelfde kracht op de schijf drukken. De oorzaak hiervan is dat de klauw niet voldoende kan schuiven. in 99 % van alle gevallen hebben remklauwen maar één remcilinder. trap je op de rem, dan drukt de dichtbijzijndste remblok tegen de schijf. Dardoor wordt weerstand op de klauw uitgeoefend waardoor deze ien ietsje opschuift zodat alle twee de blokken de schijf afremmen. Als het schuifmechanisme ( meestal een vlak plaatje dat door splitpennetjes op z'n plaats gehouden wordt) vuil en roestig is, zal de klauw haperen en krijg je dit probleem van aan één kant heet worden en slecht remmen. De ruimte waar het plaatje zit moet goed worden gereinigd en het plaatje zelf met "kopervet" worden ingesmeerd.
Op deze manier kan de klauw goed zich "zetten"en dan zal ook de handrem naar behoren werken. En als je dan toch met kopervet bezig bent, een klein beetje aan de achterkant ( het ijzeren deel) van de remblokken voorkomt ongelijkmatig slijten ervan.

Antwoorden (1)

1. Hoe kan de remkabel van de huidige klauw gedemonteerd worden? ik neem aan dat er ergens een spanner moet zitten maar ik vind die niet bij de klauw zelf.
- Vaak is er een haakje op de klauw welke je naar binnen kunt trekken met een tang e.d zodat je de remkabel er tussenuit kunt pakken.
2. Heeft het ontskoppelen van de handremkabel verder nog invloed op de afstelling aan de klauw van de andere kant van de auto?
Remkabel wordt afgesteld door boutjes onder de handrem binnen. Heeft dus geen invloed op de afstelling.
3. Als ik de remleiding afkoppel, zal deze dan daadwerkelijk drukloos zijn of moet het systeem eerst via een ontluchtingsnippel afgelaten worden?
Systeem hoeft niet afgelaten te worden. Het zal wat druppelen maar het is niet dat het met liters naar buiten schiet.
4. Als de nieuwe klauw aan de remleiding aangekoppeld is, kan ik die dan gewoonweg door met de hoofdremcilinder te pompen doorspoelen met remvloeistof?
Ja, als deze is aangesloten kan je met de hoofdremcilinder remvloeistof doorpompen. Let er wel op dat je ook voordat je gaat rijden alles ontlucht en goed de remmen op druk pompt.
5. Hoe moet de handremkabel doorgaans correct gemonteerd worden?
Handremkabel montage stelt erg weinig voor, als het een bestaande is die overgezet moet worden. Als je een nieuwe gaat installeren is het belangrijk deze eerst onder de handrem binnen te demonteren. Stelt weinig voor, vaak 2 boutjes. Dit zorgt ook voor de afstelling.
6. Moet er nog afgesteld worden?
Buiten het ontluchten en op druk pompen is er geen afstelling nodig :)