Regenwater blijft op mijn autoramen en spiegels "plakken". Graag een gouden tip om dit te op te lossen ?

Net een nieuwe auto gekocht en mijn blik word gehinderd door de waterdruppels die niet weglopen

Toegevoegd na 9 uur:
Het betreft een nieuwe, tweedehands auto en ik heb de spiegels en zijruiten al schoongemaakt met spiritus en daarna met afwasmiddel. Maar geen verbetering.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
11K

Antwoorden (4)

De fabrikant zet er een beschermlaag op zodat bijvoorbeeld auto's uit Korea onderweg over zee niet worden aangetast worden door het zoute zeewater. Bij het rijklaar maken van de auto hoort de garage deze laag te verwijderen. Blijkbaar niet goed gedaan. Ga eens terug naar de garage.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Begrijp ik goed dat het probleem van die druppels zich voordoet: op de buitenkant van de zijruiten, en op de zijspiegels?

Is de auto tweedehands gekocht bij een merkdealer of professionele autohandel in gebruikte auto’s? Dan is er misschien een of ander product gebruikt om alles mooi te laten glimmen of zelfs aangenaam te laten ruiken. Dan zou je het bedrijf eens kunnen vragen hoe je dat spul er op die plaatsen weer af krijgt.

Het kan ook zijn dat de vorige eigenaar er zelf iets opgespoten of opgewreven heeft dat dit effect heeft. Daar gaat een handelaar normaal gesproken niets aan doen (hij merkt het niet eens).
Een bekend waterafstotend middel is Rain-X, maar dan blijft regenwater of condenswater juist in kleine druppeltjes zitten waar je gemakkelijk doorheen kijkt, en rollen grotere druppels er juist gemakkelijk af. Mijn ervaring is dat Rain-X vooral op de voorruit zelf handig is. En in elk geval neemt de werking na een paar maanden geleidelijk af. Dus dan wordt het vanzelf minder.

Voor zijspiegels zijn er hier en daar speciale mini-raamwissertjes te koop. Maar wáár? Ik weet niet meer waar ik het mijne ooit gekocht heb. Zeker weten dat het een handig ding is!
Ik zet de informatie daarover even apart als reactie.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Naar miniraamwissertjes voor de zijspiegels heb ik dus wat zitten zoeken:
http://www.amazon.co.uk/Car-Mirror-Squeegee-Practical-Solution/dp/B00P7XS598
Maar ze zijn zeldzamer dan ik dacht (althans bij Amazon nu niet in voorraad). Deze 'Wenko' is blijkens de foto en twee van de commentaren eronder meer een schrapertje voor dun ijs dan geschikt als watertrekkertje.
De breedte van 7,5 cm geeft wel aan dat het smal moet zijn om op een autospiegel bruikbaar te zijn.
En een flexibel rubber blad is nodig omdat buitenspiegels meestal wat bol zijn zodat ze een wat verkleind beeld met licht groothoekeffect geven. https://www.thegrommet.com/squee-kee-kleen-the-ultimate-mini-squegee Mooi bedacht en uitgevoerd, maar voor het schoonvegen van zijspiegels is het ingebouwde flesje met verstuiver in het handvat niet nodig. Maakt het kennelijk ook nogal overdreven duur. http://swipeaway.com/uses/
http://www.amazon.com/SwipeAway-Mini-Squeegee-2-Pack/dp/B00F8HWK4E
Deze zijn met een blad van 14 cm misschien wat aan de grote kant voor sommige zijspiegels, maar dan is er wel een stukje af te snijden of te zagen. Ze worden per twee geleverd, dus je kan eens wat experimenteren. http://www.instructables.com/id/wing-mirror-squeegee/?allsteps . Dan maar zelf doen!
Dit vond ik in principe een goede aanpak.
Maar ik heb voor twéé creditcards op elkaar gekozen om het gedoe met lijm en zo te vermijden. Heb er net een zitten plakken om in te schatten hoe moeilijk het is: nou, eigenlijk niet moeilijk dus.
Je hebt wat plakband nodig. Een “PTT-elastiekje” hebben mensen vaak al ergens liggen, en door twee oude creditcards of zo op elkaar te plakken met aan de korte kant een reepje van dat elastiek er 2 mm uit te laten steken, en dan de rest van de ruimte tussen die twee cards ook met reepjes elastiek op te vullen, krijg je een stevig zijspiegelwissertje.
Je kunt ook de lange kant gebruiken, maar door het bolle oppervlak van veel spiegels veegt dat niet handiger, want het ding echt een beetje hol buigen en tegelijk vegen werkt niet echt.
Wat ik weleens deed was mijn auto met de hogedrukspuit schoonspuiten, en dan het laatste stukje met het programma 'hot wax'. Dan gleden de druppels altijd elegant van mijn raam af als ik even gas gaf. Dat zou je nog kunnen proberen.
8 jaar geleden
De druppels blijven steken op vervuiling op het glas. Daar blijft na het wassen met kraanwater bijvoorbeeld al een flinterdunne afzetting van kalk op het glas achter als je de waterdruppels na het wassen niet droog veegt met een doek. Aan die kalkvlekjes en overige verontreinigingen kunnen vervolgens regendruppels blijven hangen.

Het eerder genoemde rainex middel werkt erg goed maar is wel prijzig. Ik gebruik zelf een paar keer per jaar een klein beetje boenwas (cold wax) om de spiegels en ramen te behandelen. Let er wel op dat je eerst de oppervlakken extreem schoon maakt, waarbij je ook aandacht geeft aan de randjes en kiertjes die vuil en zand ophopingen kunnen bevatten. Je wil niet aan het boenen zijn met zand op de doek. Verder is het zaak dat je de aanwijzingen op de verpakking nauwlettend navolgt. te veel werk net zo slecht als te weinig en het aanbrengen, inwerken, en uitwrijven van het middel is echt belangrijk.
Mr. Myagi says: ...wax on! ...wax off!

Door de voorruit en zijruiten aan de buitenkant op deze manier te doen zal je ook nooit hoeven krabben in de winter. Er ontstaan geen druppels op de ruit dus kan er ook geen ijslaag ontstaan. ;-)

Als je het geld voor boenwas ook nog te veel vindt is er altijd nog de beproefde scheerschuim truc. (ook goed voor de binnenkant van alle ramen om condensvorming te vermijden) Hierbij is wederom het uitwrijven van cruciaal belang voor een goed resultaat.

Kijk maar eens naar de test van ChrisFix in de bronvermelding, succes!