Hoe onderhandelen bij aankoop van nieuwe auto?

Hallo,

Na 13 jaar genoten te hebben van mijn auto is het helaas tijd om afscheid te nemen. Ik ben van plan om de komende twee weken bij meerdere dealers langs te gaan. Ik wil het liefst een Seat Ibiza FR connect kopen. Met de opties die ik wil is die 17500 excl. kosten rijklaar maken. Op de tweede plaatst staat een Renault Clio.
Mijn zoon gaat met me mee naar de dealers. Hij studeert nog, maar als bijbaan is hij altijd een verkoper geweest, dus hij weet opzich wel te onderhandelen. Hij gaf me al een paar tips mee. Ik heb met hem afgesproken dat hij vooral het gesprek zal voeren met de verkoper. Mijn zoon weet al wat ik wel en niet in de auto wil hebben dus dat is geen probleem.

(De reden dat ik mijn zoon meeneem is omdat ik een vrouw ben die helaas 0,0% verstand heeft van auto's... Het was maar dat mijn zoon me vertelde dat je kan onderhandelen bij de aankoop anders had ik hem waarschijnlijk voor de volle mep gekocht)

Het is nu zo dat wij helaas niet weten hoeveel er ongeveer van zo een auto af kan. Met 10% zou ik tevreden zijn, maar ik weet natuurlijk niet of dit mogelijk is. Op de websites van de dealers kon je al zien welke modellen ze in de showroom hebben staan, maar dit zijn helaas modellen, waarbij de kleur voor mij not done is. Ik wil er dus eentje nieuw bestellen, vanuit de fabriek.

Iemand enig idee hoe ver autoverkopers meestal zakken? En heeft iemand nog eventuele tips voor bij het onderhandelen?

P.S. de auto die ik nu heb wordt niet ingeruild.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Gebruik je huidige auto als inzet om in te ruilen. Daar krijg je een X bedrag voor terug. Vraag dan nog eens de prijs zonder inruil. Zo creëer je zelf een onderhandelings marge. Als je een full options auto hebt, bluf dan bv dat je de airco niet wilt. Dat eruit bouwen kost extra geld en een model zonder zal wel niet bestaan. Hetzelfde kan je met ABS proberen. Wees niet bang om een zeur Piet te zijn.
Ga eens naar een dealer iets verder van huis, die zal een hogere korting geven. Je zit dan wel met langere reistijden voor het onderhoud. Neem geen geld of pinpas mee, kan je ook geen overhaaste beslissingen nemen. Zeg ook dat je budget kleiner is dan dat je in gedachten hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Helaas kan ik de auto niet gebruiken als ruilmiddel. Hij heeft een ongeluk gehad en is total loss verklaard.. Maar je overige tips zal ik zeker gebruiken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hou in gedachten dat de verkoper het prettig vindt dat je niet inruilt. Ik zou de volgorde die Koensander aanraadt dus omdraaien: zeg "die prijs is me te hoog, dan ruil ik misschien toch maar m'n huidige auto in als aanbetaling". Kijk hoe daar op gereageerd wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@XSBert, dat ABS verplicht is op nieuwe auto's wist ik niet. Bedankt voor je aanvulling. Soms kan het handig zijn om je dommer voor te doen dan dat je bent. Maar misschien niet als je gaat onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@XSBert, dank voor je reactie! Is het echt maar 7%? Ik lees op internet op meerdere sites dat het ongeveer 17% is en dat ze gemiddeld tot de 10% gaan bij het onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@XSBert, dank voor de duidelijkheid. Nu snap ik er meer van. Lijkt het jou wel realistisch om een Seat Ibiza fr connect van 17500 voor 15000 mee te nemen?