Kan ik rijden zonder isolatie uit einddemper?

Twee weken geleden kwam er een 'staart' uit mijn uitlaat. Ik ben direct naar de garage geweest. Hij zei: dit kan je er gewoon uittrekken, dit heb ik gedaan. Vandaag is er zoveel uitgekomen, dat ik denk dat mijn einddemper nu helemaal leeg is. De auto maakt meer geluid, dit is natuurlijk logisch. Maar mijn vraag is nu, is het schadelijk om hiermee een tijdje mee door te rijden? Het gaat om een Fiat Punto uit 2000, er wordt elke dag mee gereden, rond de 45 km. Eind mei wordt de einddemper ongeveer vervangen. Kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Antwoorden (1)

Nee, als de demper nog deugdelijk bevestigd is, dan kan dat geen kwaad. Zelfs voor A.P.K. is dit geen reden tot afkeur. Alleen een beetje meer lawaai, dat is alles.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Kan ik ook iets merken wanneer de demper niet deugdelijk bevestigd is?
Bordensteker
6 jaar geleden
Dat laatste lijkt me eigenlijk een aparte vraag.
Maar het effect van een niet meer goed bevestigde uitlaat of einddemper kan inderdaad óók extra lawaai zijn, zeker als hierdoor een scheurtje komt in de buis net vóór de einddemper. Dat kan een flinke vermeerdering van het geluid veroorzaken. En als hij verder losraakt, kan hij vooraan die einddemper afbreken en al bungelend onder de auto daar nog wat stukslaan en daarna ergens onder de auto vandaan kletteren. In die staat is de auto niet meer APK-waardig (en ook niet meer omwonenden-aardig). Voor de APK moet de uitlaat over de gehele lengte gasdicht zijn.
En hij mag er niet bijna afvallen, want een in druk verkeer over de snelweg stuiterende uitlaatdemper kan uiteraard de oorzaak worden van ongelukken achter u. Als u vermoedt dat hij los begint te hangen, kan het beter zijn om het vervangen van die uitlaatdemper, wat toch al gepland staat, naar voren te halen. Uitlaatdefecten komen voor de leek vaak betrekkelijk onaangekondigd, net als kapotte accu’s of lekke banden, en er zijn mogelijkheden genoeg om een uitlaat op korte termijn te laten repareren. Bij uw eigen garage zouden ze daar tijd voor moeten willen vrijmaken, of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort ongeplande snelle reparaties.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien geen reden voor APK-afkeur, het kan wel een hele forse boete opleveren; de auto is goedgekeurd door het RDW met een bepaald maximaal volume dat de uitlaat mag produceren. Kom je daar boven dan kun je hiervoor een boete krijgen (uit mijn hoofd €390,- voor onnodig geluid veroorzaken). En als het een technisch defect is kan het je ook nog een WOK-status op je auto opleveren en moet je gaan herkeuren bij het RDW.