mag je een trekhaak op een stilstaande auto hebben als je een stukje van het nummerbord niet ziet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Het beste antwoord

Als je auto op de openbare weg staat, dient deze een zichtbaar nummerbord te hebben, ook als deze niet deelneemt aan het verkeer. Dit is onder andere nodig om te kunnen controleren of de wegenbelasting is betaald (en de auto op de openbare weg mag staan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze zullen je er waarschijnlijk geen boete voor geven als je niks fout doet (parkeren), maar zodra je een controle inrijdt zullen ze je er op pakken, dit kostte mijn broer ongeveer €90..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag niet, het nummerbord moet goed te zien zijn ik zou er een oplossing voor zoeken voordat je een boete krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als je auto op privéterrein staat mag dat, doe je dit alleen al op een openbare parkeerplaatsen riskeer je een bekeuring omdat je strafbaar bent. Vanaf het moment dat je aan het verkeer deelneemt geldt hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan je vraag te merken twijfel je zelf ook. En terecht. Zorg nu gelijk dat alles duidelijk zichtbaar is want als je wordt gehouden heb je een probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kentekenplaat moet altijd geheel zichtbaar zijn. Er mag geen stuk van de trekhaak voorzitten. Ook niet als je stilstaat op de openbare weg. Je auto moet namelijk altijd gecontroleerd kunnen worden i.v.m. motorrijtuigenbelasting en diefstal. (En welke auto staat nu altijd stil??)
Als je kentekenplaat niet geheel zichtbaar is kun je 2 dingen doen: of een andere plaats voor je kentekenplaat zoeken of een demontabele trekhaak er op zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het nu een rijdende of stilstaande auto betreft maakt niets uit.
Zodra een voertuig zich op de openbare weg bevindt moeten de kentekens aan de regels voldoen.
Die regels zijn Zie bron 1:
7.Het kenteken dat aan de voorzijde is aangebracht moet van voren, het kenteken dat aan de achterzijde is aangebracht, moet van achteren zichtbaar zijn en mag niet hoger dan 2 m boven het wegdek zijn aangebracht.

8.De kentekenplaat moet zodanig op het motorrijtuig dan wel de aanhangwagen bevestigd, dat:

a. de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt,

b. de karakters van het kenteken niet door de bevestigingsmiddelen zijn beschadigd, en

c. de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig niet door glas of ander doorzichtig materiaal wordt bedekt.

De boete die er voor staat is:
het kenteken niet behoorlijk zichtbaar aanwezig hebben op of 40 lid 1 WVW 1994
aan
K 030 a – een motorrijtuig 90
K 030 b – de aanhangwagen 90

En hier staat de wettekst:
Hoofdstuk IV. Kentekens en kentekenbewijzen
§ 2. Kentekens
Artikel 40
1.
Het kenteken dient behoorlijk zichtbaar op of aan het motorrijtuig of de aanhangwagen aanwezig te zijn.
2.
Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels vastgesteld omtrent de inrichting, het aanbrengen en de verlichting van het kenteken en worden regels vastgesteld omtrent de kentekenplaat en de onderdelen daarvan, alsmede de daarop aan te brengen merken.
3.
Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld ter uitvoering van het bepaalde krachtens het tweede lid.
4.
Voor overtreding van het eerste lid dan wel het bepaalde krachtens het tweede of derde lid zijn aansprakelijk:
a. voor zover het betreft een motorrijtuig, de eigenaar of houder die het motorrijtuig op de weg laat staan of daarmee over de weg laat rijden, alsmede in het geval dat met dat motorrijtuig over de weg wordt gereden, de bestuurder, en

Het mag dus niet. Kenteken moet volledig zichtbaar zijn.
Vandaar dat veel auto's een afneembare trekhaak hebben.