Lang parkeren bij vorst

Ik ga op vliegvakantie en moet de auto onder winterse omstandigheden 12 dagen parkeren.
Hoe zorg ik dat hij weer start als ik terugkom?Heeft het b.v. zin op de accukabels los te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Als het je alleen gaat om de accu: die houdt het wel vol. Mijn auto staat wel langer dan twee weken stil, en start altijd meteen.

Je kunt hooguit zorgen dat je accu volledig is opgeladen voordat je hem parkeert. Dat doe je door de rit naar de parkeerplek wat langer te maken - denk aan 10 km, waarvan je minimaal 5 km met constante, vrij hoge snelheid rijdt. Tussendoor niet opnieuw starten.

Als je dan ook nog het laatste stuk van de rit de grote stroomverbruikers (ruitverwarming, spiegelverwarming) uitzet, is je accu helemaal vol wanneer je de motor uitzet.

Verder houdt een nieuwe accu het langer vol dan een oude.

Zorg er tenslotte voor dat je auto geen last heeft van vochtproblemen. Eventueel kun je de bougiekabels vooraf ontvochten met zo'n ontvochtingsspray. Zo heb je meer zekerheid dat je straks aan één startpoging voldoende hebt. Als je auto altijd al in één keer start, is dit natuurlijk niet nodig.

Tot slot: als dat parkeren gebeurt op een parkeerterrein van Schiphol of een andere grote luchthaven, is het niet zo heel erg als je auto niet start. Op zulke parkeerterreinen komen startproblemen zo vaak voor, dat er altijd een starthulp in de buurt is.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als je zorgt dat je radio en lichten uit zijn kan normaal gesproken je accu niet leeglopen in 12 dagen tijd
er zijn mensen die 14 dagen vakantie gehad hebben met de kerts als al die auto s niet zouden starten dan zouden we een probleem hebben je moet er natuurlijk wel zorgen dat je een goede accu hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Auto in de versnelling zetten en zeker niet op de handrem.

Verder kunnen de meeste auto's wel zo lang zonder spanning. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen dan kun je de accu polen nog los koppelen.
Je bent dan wel het geheugen van je radio kwijt en dit dien je dan weer opnieuw in te stellen.

Controleer ook even of de deuren geheel op slot zijn. De afstandsbediening van je sleutel zal waarschijnlijk niet meer werken op je stroomloze auto ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe moet het zo kunnen, je accu loskoppelen heeft allen zin als het heel warm is. En inderdaad: nooit op de handrem, maar in de versnelling parkeren. Anders vriezen je remschijven vast aan je banden en moet je je auto eerst laten ontdooien als je pech hebt.
Andere tips:
Een kleedje op je voorruit en de rubbers van je deuren insmeren met vaseline.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En......, zorg dat je slotontdooier bij de hand hebt als je terugkomt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accukabels losmaken zou ik nooit doen! Veel moderne auto's hebben namelijk diverse computers die slechts enkele uren zonder accuspanning kunnen, en anders opnieuw dienen te worden ingeleerd. Normaal gesproken moet een goede accu makkelijk 12 dagen op sterkte blijven, maar als je het niet vertrouwd kun je eventueel een starthulppack aanschaffen. Al durf ik te wedden dat ze daar op de afdeling lang parkeren geheel op zijn voorbereid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smeer de deurrubbers in met vaseline, dan krijg je de deur tenminste nog open.

Koop een dakhoes die over de ramen heengaat, hoef je niet te krabben, ook niet dat vieze stof op je ramen dat er altijd opzit na een paar weken weg.

Doe wat steenwol isolatiedeken om je accu als deze in de motorruimte of buiten zit en niet in de kofferbak bijv. (wel weghalen voor je weer gaat rijden)

Spuit vooraf al wat antivriesspul in de sleutelgaten, ook al heb je afstandsbediening (deze kan altijd weigeren). Dan kun je tenminste in je auto. Je kunt er ook een plakbandje over plakken, dan komt er geen vocht in.

Leg startkabels in je auto voor het geval dat de accu toch leeg is. Op het vliegveld kun je altijd wel bij iemand wat stroom lenen, mensen en auto's zat. Koop niet die goedkope, risico op oververhitting is erg groot met de hedendaagse krachtige accu's.

En wat dekens voor als je moet wachten of als je kleine kinderen of vrouw (man) bij je hebt.

Startkabels losmaken is onzin, niet doen, als je weer wilt starten moet je vaak alle codes etc. weer gaan invoeren en daar heb je geen tijd voor als je naar huis wilt.

Prettige vakantie. Waar gaat de reis heen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er ook voor dat je ruiten aan de binnenzijde droog zijn als je de auto achterlaat. Anders kun je er bij terugkomst ook nog heel veel werk aan hebben om ze ijsvrij te krijgen.

Je kunt ook overwegen om de accu af te dekken met isolatie materiaal. Hang dan wel een memo aan het stuur, zodat je het niet vergeet weg te halen voor je weer gaat rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou niets anders doen als de accu evt voor de vakantie aan de oplader zetten en daarna gewoon parkeren. Laatste keer had een portier bij schiphol een jumpstarter die ik kon meenemen naar mijn auto. Klemmetjes op de accu en starten maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accukabels afblijven .Als je een goede batterij hebt kan je auto zonder probleem zelfs een maand en langer temp van min 10 aan. Wel bij het starten heel even de kruislichten aanzetten en starten van eerste keer. Heb ik geleerd van een top mechanicien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het aanzetten van de lichten is nuttig als het nog steeds koud is op het moment dat je start. Een koude accu behoudt beter zijn spanning dan een warme accu. Wat dat betreft is vorst dus juist goed. Maar een koude accu kan die energie niet zo goed leveren als een warme accu. Op het moment dat je wilt starten, zou de accu dus juist warm moeten zijn. Een goede manier om de accu wat op te warmen is, de accu te gebruiken. Als je start en de accu blijkt te zwak te zijn, zet dan de lichten aan. Wacht vijf minuten - zo heel veel stroom trekken die lichten niet, dus da's niet zo erg. Na vijf minuten doe je de lichten uit en start je opnieuw. Nu zal de accu zijn opgewarmd door het leveren van stroom voor de lichten. De accu levert meer energie aan de startmotor; goede kans dat het nu wel lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's nog eens een handige tip!