Wie gaat er in deze situatie voor en waarom?

Welke auto heeft voorrang, de rode of de blauwe? Beide auto's willen dezelfde baan in, ben er niet zeker van omdat de rode auto een bijzondere verrichting doet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De rode auto heeft voorrang, want hij rijdt op een voorrangsweg. Het feit dat hij met een bijzondere verrichting bezig is, is hier ondergeschikt. t zou erg gevaarlijk worden voor t verkeer als de rode en de ingehaalde gele allebei keihard op de rem moesten trappen omdat één van beide met een bijzondere verrichting bezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De rode auto is weliswaar aan het inhalen, maar hij rijdt op een voorrangsweg. Die laatste regel heeft de hoogste prioriteit. Daarom gaat de rode auto voor.

Wat kennelijk maar weinig mensen weten, maar wat ik toch echt heb geleerd tijdens mijn rijlessen: als je een voorrangsweg wilt opdraaien zoals de blauwe auto in jouw plaatje, moet je ook naar RECHTS kijken, of er niet iemand op *jouw* beoogde rijbaan rijdt, die dus linksrijdt omdat hij iemand aan het inhalen is.

Dus als je rechtsaf slaat een voorrangsweg op, moet je toch naar *beide* kanten kijken of dat wel kan.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik denk dat de rode auto die aan het inhalen sowieso voorgaat, omdat de blauwe achter haaientanden staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan , dat de rode auto op een weg rijdt met eenrichtingsverkeer. Anders mag hij helemaal niet inhalen.

Als de rode auto op een voorrangsweg rijdt moet de blauwe auto voorrang geven, anders moet de rode auto voorrang geven, want blauw komt van rechts.

Overigens vind ik de rode auto wel een irritante rijder, want van baan verwisselen op of voor een zijstraat is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Op een voorrangsweg mag je overal inhalen, ook bij kruispunten (dat dat niet verstandig is, is een andere zaak). De weg waar de rode auto rijdt, hoeft dus beslist geen eenrichtingsweg te zijn. De rode auto rijdt op een voorrangsweg - dat zie je aan de haaientanden die de blauwe auto voor zich heeft. Je hebt wel volkomen gelijk met je opmerking dat inhalen op zo'n plek uitermate onverstandig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de weg 1-rinchtingsverkeer is, mag de rode auto nog steeds inhalen, het is een onderbroken streep...
Die blauwe auto moet hoe dan ook wachten, als die niet geraakt wil worden door de gele.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erom of de blauwe auto eerst mag of de rode auto en waarom, niet wat er gebeurd als hij langer blijft wachten...
De rode, de blauwe auto staat namelijk voor haaietanden en de rode auto is aan het inhalen, wat voor gaat. Wauw, een hele mond vol. :)