Moet ik een rijbewijs hebben om een auto op mijn naam te zetten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
7.7K

Het beste antwoord

Ja,dat mag.
Je moet je voor het overschrijven wel kunnen legitimeren,maar dat kan ook met een geldige ID kaart.

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor/TNT-postkantoor of voor keuren op een RDW keuringsstation, kunt u zich legitimeren met:

een geldig Nederlands rijbewijs
of
een geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift (niet ouder zijn dan 3 maanden) van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente (GBA).

U hoeft dus niet in het bezit te zijn van een rijbewijs om een voertuig op naam te laten zetten. U kunt het ook met een paspoort + GBA-afschrift of met één van onderstaande legitimatiemiddelen regelen.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/kopen_en_verkopen/een_voertuig_kopen.htm

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/kopen_en_verkopen/legitimeren.htm

Toegevoegd na 54 seconden:
Ik bedoel in mijn eerste zin Nee je hoeft niet in het bezit te zijn van een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat lukt prima. Het is het moment dat je die auto ook wilt verzekeren dat je in de problemen komt.

Een auto die op naam staat van iemand zonder rijbewijs, is in de praktijk onverzekerbaar. Op de verzekering van de vorige eigenaar mag hij niet blijven staan. En als de auto onverzekerd is, moet je heb van de openbare weg af halen én het kenteken laten opschorten, anders ben je strafbaar.

En dat alles zonder dat die auto zelfs maar een meter rijdt.

Ik zou dus even wachten tot je je rijbewijs hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee,dat hoeft niet.
je moet je legitimeren.
ik moest ook een uittreksel geboorteregister laten zien...