Volkswagen Polo 1.6 TDI stottert tijdens het doorschakelen en optrekken. Wat kan het zijn?

De auto (Volkswagen Polo 1.6 TDI uit 2010) stottert een beetje/ trekt niet meteen door bij het doorschakelen en optrekken. De koppeling is net 500 km geleden vervangen. Kan het zijn dat het nog moet worden ingereden? Dat is namelijk wat de garage zegt. Het zou op den duur verdwijnen. Of is er toch een ander probleem? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
5.8K

Antwoorden (1)

Let eens op wat er gebeurt als je in zijn 3e versnelling rijdt en het gas loslaat totdat je pakweg 60 km/h snelheid hebt, en dan weer gas bijgeeft. Je doet niets met het koppelingpedaal. Dan moet de motor op de normale wijze oppakken.
Indien hij daarbij aarzelend oppakt of eerst even ‘bokt’zeg maar, dan ligt het aan de motor. Of het motormanagement. Maar niet aan de onlangs vervangen koppeling.
Als je zelf niet veel technisch gevoel hebt, laat er dan eens iemand in rijden die zoiets wel snel bij een auto in de gaten heeft.

Ik zou eigenlijk niet weten wat er na een nieuwe of vervangen koppeling echt ingereden moet worden, waarbij dat dan eerst een tijdje voor stotteren of inhouden van de auto zorgt. Of het zouden versleten motorsteunen moeten zijn, die al versleten waren, maar wat bij een nieuwe koppeling ineens duidelijker opvalt. Maar dat is dan een probleem apart, dat niet vanzelf overgaat.

Het zou misschien kunnen, dat de garage, toen laatst toch de koppeling vervangen moest worden, meteen dat werkplaatsbezoek heeft gebruikt om een software update van de computer van het motormanagement uit te voeren. Of een andere door de fabriek of importeur gewenste verandering aan de motor. Die doen ze wellicht zonder dat de klant te vertellen en zonder het duidelijk op de rekening te vermelden, in het kader van het stilletjes alsnog aanpassen van auto’s waarop door de fabriek oorspronkelijk een vorm van sjoemelsoftware is toegepast.
Er zijn de laatste jaren nogal veel klachten in het nieuws gekomen dat klanten na een werkplaatsbezoek hun dieselauto anders (minder goed) op het gasgeven vinden reageren.

Het zou dus best eens iets anders dan de vernieuwde koppeling kunnen zijn!

“Bij Volkswagen gaat het om de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat die in 2009 tot en met 2015 zijn gebouwd.”
https://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/4131514/moet-weten-dieselschandaal-van-volkswagen.html

“Volgens Volkswagen is de manipulatiesoftware wereldwijd geïnstalleerd op zo'n 11 miljoen voertuigen van de groep. Naar eigen zeggen gaat het om Euro 5 TDI-motoren van het type EA 189. Voorlopig zijn het de versies met cilinderinhoud 1,6 en 2,0 l. Bij Volkswagen-Personenkraftwagen zou het bij benadering om 5 miljoen voertuigen gaan, waaronder de volledige productie van de Golf VI, Passat VII en Tiguan.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Emissieschandaal#EA_189

Meer: https://www.test-aankoop.be/action/pers%20informatie/persberichten/2018/dieselgate---pannes# .

En in de ‘bronnen’.
Bordensteker
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Voor de volledigheid: in sommige teksten worden niet alle betrokken VW-modellen genoemd, maar het gaat uiteraard over de toepassingen van de EA189 motor, en die werd ook in de Polo toegepast:
“Seule certitude, la tricherie concerne le moteur diesel quatre-cylindres EA189 de 2009 à 2015 équipé d’une injection par rampe commune.”
Vertaald: Wat in elk geval zeker is: de knoeierij betreft de viercilinder EA189 common rail diesel van 2009 tot 2015. Verderop staat de Polo er duidelijk bij genoemd:
“Volkswagen [...]: Polo 1.2 et 1.6 TDI (jusqu’en mars 2014).” https://www.largus.fr/actualite-automobile/affaire-volkswagen-quels-sont-les-modeles-concernes-6590399.html En hier wat over de ervaringen met de software update van Volkswagen dieselmotoren: http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2016/12/hoe-presteert-een-sjoemel-vw-na-de-dealerupdate-10152352 https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5635375