Dat kan niet. In een dieselmotor is geen vonk ontsteking, dat moet ontbranden op basis van druk en mengverhouding. Gas/luchtmengsel krijg je niet op die manier gecontroleerd tot ontsteking.
Bovendien is een diesel voorzien van brandstofinjectie, en daarvoor heb je een vloeistof nodig. Bij een gasinstallatie heb je de vloeibare brandstof al verdampt in de verdamper en dat kan je niet meer op de juiste wijze injecteren in de cilinder
Lukt dus van geen kanten, het principe van de motor past niet bij gas.
3 jaar geleden
Een dieselmotor ombouwen op gas net zoals een benzinemotor op gas gaat niet lukken omdat bij een dieselmotor het brandstof/luchtmengsel tot ontbranding komt door de hoge compressie verhouding van de dieselmotor en niet zoals in een benzinemotor door een vonk van een bougie. Toch worden tegenwoordig diesel motoren aangepast voor gebruik op LPG of CNG(aardgas), die kunnen echter niet alleen op gas draaien hebben nog steeds diesel nodig om het mengsel te laten ontbranden. De werking van de dieselmotor wordt door het bijmengen van gas veel effectiever en de uitstoot van schadelijke stoffen wordt sterk gereduceerd.