als je bij de rdw je auto invoert en gelijk laat apk keuren mag je dan nog rijden bij afkeur?

Ik wil een auto invoeren, maar weet niet zeker of alles in orde is. Stel ik voer de auto in en rijd die dag met een 1 days kenteken naar de rdw toe, ik laat de automaat gelijk apk keuren en hij wordt afgekeurd. Mag ik dan nog wel terug naar huis rijden?
Uiteraard wil ik een auto die in orde is en veilig maar ik heb geen autoambulance dus wil wel zeker weten dat ik nog met de auto terug mag rijden bij eventuele afkeur. Anders kan ik de auto beter alleen invoeren en hier in m'n eigen woonplaats laten keuren. Dan kunnen ze bij afkeur de auto gelijk in orde maken voor de apk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eenmaal afgekeurd mag je niet meer rijden met je auto. Hoe dat bij invoer zit weet ik niet, maar ik neem aan dat het hierin niet anders zal zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag er zelfs niet eens mee naar de RDW rijden en dat ééndagskenteken is alleen geldig als het voertuig ooit eens een nederlands keneteken heeft gehad. Keuring kan alleen plaatsvinden in Lelystad. Is een dure grap dat invoeren: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Nederlands-kenteken-aanvragen-voor-voertuig-van-buiten-de-Europese-Unie.aspx?path=Portal/Particulier/Auto/Invoeren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
denk dat onderstaande pagina in dit geval meer van toepassing is. 90% van de invoer voertuigen valt namelijk onder deze catagorie. https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Nederlands-kenteken-aanvragen-voor-voertuig-uit-EU-of-EVA-land.aspx?path=Portal/Particulier/Auto/Invoeren/Nederlands%20kenteken%20aanvragen%20voor%20voertuig%20vanuit%20EU-%20of%20EVA-land

Antwoorden (2)

Zonder geldige APK mag je niet autorijden. Dan riskeer je een boete van de RDW of politie. Bovendien kunnen er verzekeringstechnische problemen ontstaan bij ongevallen.
Computoon
8 jaar geleden
Je mag niet alleen niet zonder geldige APK rijden, je mag niet eens de weg op terwijl de auto op dat moment niet aan de eisen voldoet! Ook als is het keuringsbewijs wél geldig.

Lies12 heeft in haar reactie op de vraag helemaal gelijk.
Maar dat is anderzijds (nog) niet het hele verhaal.

Het is (te allen tijde) verboden om met een voertuig te rijden wanneer het niet aan de APK-keuringseisen voldoet.
Dat verbod om te rijden geldt uiteraard niet alleen nadat er een afkeuring heeft plaatsgevonden, maar voor alle situaties waarin de auto niet (meer) aan de keuringseisen voldoet. Dus bijvoorbeeld wanneer er gebreken optreden, terwijl de auto nog maar kort geleden is goedgekeurd of als het een auto betreft die nog helemaal niet APK-keuringsplichtig is.

Om te zorgen dat de goede staat van auto’s op de weg (op veiligheids- en milieugebied) met enige regelmaat bewaakt wordt, is de APK met de daaraan verbonden geldigheidstermijnen in het leven geroepen en van overheidswege vastgelegd.
Het keuringsbewijs toont aan dat de betreffende auto aan die verplichte periodieke keuring onderworpen is geweest. Afspraak is bijvoorbeeld dat je elk jaar naar de keuring moet. Het keuringsbewijs bewijst dat je aan die plicht voldaan hebt.

Maar ook niet meer dan dat.
Als er een week ná de keuring een achterlicht niet meer werkt, voldoet de auto niet meer aan de keuringseisen. En dan is-ie op dat moment niet “afgekeurd” of zo, maar hij voldoet niet meer aan de eisen, en mag dus formeel niet meer de weg op!
Dus dat geldt zéker ook voor een auto die 7 weken voor het aflopen van de geldigheid van het APK keuringsbewijs door een garage bekeken wordt en waar dan serieuze tekortkomingen aan worden vastgesteld. Die voldoet ook niet meer aan de eisen en mag eigenlijk ook niet meer de weg op! Dat het oude keuringsbewijs nog geldig is en blijft, omdat het minder dan een jaar oud is, helpt geen zier. het is slechts een bewijs dat de auto _toen_ aan de eisen voldeed. Meer niet.

(vervolg in de vorm van een reactie hieronder)
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
(vervolg)
De reactie van Wormke houdt een populair en wijdverbreid misverstand overeind.
De geldigheid van het bestaande keuringsbewijs wordt niet beïnvloed door een later ontstane tekortkoming of een afkeuring.
Maar de auto voldoet in zo’n geval tóch niet meer aan de keuringseisen.
En vanaf het moment dat iemand dat deskundig constateert en de eigenaar inlicht, dus vanaf het moment dat de eigenaar het weet (door het gehoord te hebben of door zelf iets te ontdekken) wordt deze eigenaar geacht te concluderen dat het gedaan moet zijn met rijden. Ook als de garage met de eigenaar onder één hoedje speelt en de auto niet als afgekeurd afmeldt aan de RDW! Dus als u met door veel snel bochtenwerk inmiddels versleten banden een schuiver maakt met serieuze gevolgschade, bent u niet zomaar vrijgepleit omdat zeg maar de banden 10 maanden geleden nog best goed waren. “Als een voertuig naar aanleiding van de APK reparaties nodig heeft, wordt deze APK afgekeurd. De eigenaar krijgt dan twee maanden de tijd om zijn voertuig te laten repareren. Gedurende deze maanden mag met het voertuig alleen op de openbare weg worden gereden van het APK-station naar het reparatiebedrijf.”
Aldus http://www.apkkeuring.nl/de-keuring/controlepunten-apk/apk-afgekeurd/ Meer op het invoergeval betrokken: Als u geen geldig buitenlands APK-keuringsrapport heeft en ook geen APK-keuring heeft laten doen bij het RDW-keuringsstation, dan moet u deze keuring direct na ontvangst van de kentekencard laten doen door een RDW erkend garagebedrijf. Doet u dit later, dan krijgt u een boete. De RDW kijkt (als er niet om een APK gevraagd is) bij een ingevoerd voertuig uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van het voertuig. Maar als het voertuig overduidelijk een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid, kan de RDW besluiten om het af te geven kentekenbewijs onmiddellijk ongeldig te verklaren. https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Nederlands-kenteken-aanvragen-voor-voertuig-uit-EU-of-EVA-land.aspx?path=Portal/Particulier/Auto/Invoeren/Nederlands%20kenteken%20aanvragen%20voor%20voertuig%20vanuit%20EU-%20of%20EVA-land