In Europa wordt sinds midden jaren 90 van de 20e eeuw vrijwel uitsluitend loodvrije benzine (Euro 95 en Super ongelood 98) verkocht.

Mijn verklaring: Sinds (19)95 in europa de ongelood en sinds (19)98 in europa de Super ongelood
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Getal slaat op t octaangetal
Het heet Euro 95 om zich te onderscheiden van andere benzine zoals E10 / Blue One 95. Euro95 bevat 5% ethanol i.t.t. Blue One en E10 die 10% ethanol door de benzine mengen. 95 staat voor het octaangetal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Natuurlijk geef je een benzinesoort een naam ter onderscheiding van andere benzinesoorten. Maar de vraag is: waarom komt de naam Euro vandaan?
Waarom geen Super (zoals in Duitsland of ROZ 95)? https://de.wikipedia.org/wiki/Motorenbenzin
95 i een octaangetal, hoe hoger dat getal, hoe krachtiger de benzine. op 98 heb je bijvoorbeeld nog meer kracht. ik zag ook een keer 101 octaan te koop. meer octaan maakt het trouwens wel duurder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het octaangetal geeft niet aan hoe krachtig de benzine is, het geeft aan hoe klopvast de benzine is. Als in een hoog opgevoerde motor benzine wordt gebruikt met een te laag octaangetal kan het zijn dat de motor gaat "pingelen". Als in een motor of auto die geschikt is om te draaien op benzine met een octaangetal van 95, benzine gebruikt wordt met een hoger octaangetal gaat deze echt niet beter presteren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid