hoelang kan ik op een reserve band rechtsvoor doorgaan ? en is dit verstandig ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Het beste antwoord

Belangrijk is bij een 5 de wiel, dat hij over de zelfde karakteristieke eigenschappen beschikt als de tegenover liggende band, voor en achter mag verschillen echter links en rechts moeten overeen komen (dit i.v.m. met het weggedrag van het voertuig). Belangrijk is tevens of het een aangedreven band is. Bij de de aandrijving (voor of achter) is het verstandig om diameter (of wel de profiel diepte) zo gelijk mogelijk te houden. Bij het lang doorrijden met ongelijke diameter van de band, zal het differentieel constant in werking zijn, wat uiteindelijk een overmatige slijtage tot gevolg kan hebben en later extra kosten met zich mee kan brengen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat ligt aan de band. Is het een thuiskomertje dan is de maximum snelheid beperkt en moet je hem zo snel mogelijk vervangen.
Is het een "gewoon" wiel en van dezelfde maat en loadindex dan kun je er net zo lang mee doorrijden als met een normale band
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat klopt.+1
Als het een volwaardige band is, kun je ermee rijden totdat deze versleten is. Heb je een thuiskomer, dan moet je de band zsm laten vervangen en ook niet harder dan 80km/u rijden. Stickers op de zijkant waarschuwen er in dat geval voor.

Wel moet je opletten dat het profiel van de nieuwe band niet al teveel afwijkt van linksvoor. Het gedrag van de linkerband kan dan teveel verschillen bij bijvoorbeeld remmen of auqaplanning waardoor de auto scheef zou kunnen gaan.
paulus811
13 jaar geleden
Op een gelijksoortige band als de rest van wat er onder uw auto zit , onbeperkt.
Maar zo,n ,,thuisbrengertje,, daar mag u alleen naar een garage of huis rijden.
Zorg dat u altijd op pad gaat met 1 goede reserveband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt ook,,,en ik zou nooit zo,n thuiskomertje willen hebben.
Gewoon een goed reserve wiel.
+1
Op zo'n smal bandje kan je 80 km met max 80 km/h rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let er ook op dat de banden op de vooras of achteras hetzelfde zijn, dus zelfde merk en type!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is totaal geen antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is absoluut geen "must". Ik heb op mijn maserati voor een ander type dan achter, dit i.v.m. wegligging en stuur karakteristiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Zolang je links en rechts maar hetzelfde hebt. Voor en achter kan wel verschillen, als dat beter uitkomt.
Net zolang tot er weer een band lek is. En daarna kun je gaan lopen. Je mag zelf bepalen of je dat verstandig vindt.
13 jaar geleden
Als het een normale band is, kan dat net zo lang als je andere banden. Maar kijk ook goed of je band geen scheurtjes vertoont. Reservewielen zijn vaak oud en het rubber is wel eens uitgedroogd.
Als het een 'thuiskomertje' is (zo'n klein smal ding) kan je em maar beter z.s.m. weer als reserveband gaan gebruiken. Ze zijn vaak niet geschikt voor hogere snelheden dan 80km/pu. Het wisselen van je wiel is zo gepiept!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het een wiel betreft met dezelfde diameter en hetzelfde type band, tot hij versleten is.
Per as (voor- en achteras) dienen deze hetzelfde te zijn.

Natuurlijk dien je altijd een reservewiel of een thuiskomertje te hebben. (Wettelijk verplicht). En wél zo slim natuurlijk.

Indien het reeds een thuiskomertje is mag je enkel tot bij een reparatieplaats (thuis, bandencentrale) rijden !
Vandaar ook de naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig worden nieuwe auto's ook wel met een reparatiekit afgeleverd of met zogenaamde "runflat" banden. Hierdoor lijkt mij de wettelijke verplichting van het hebben van een reservewiel niet meer van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat het geval is, kan dat van toepassing zijn op die nieuwe auto's, maar er rijden niet enkel nieuwe auto's rond hé.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is vrij om deze banden te monteren of een reparatiekit in zijn auto te hebben om een reservewiel te besparen, dit is niet enkel voorbehouden voor nieuwere auto's.
In principe kan je als het een gelijkwaardige band is met hetzelfde profiel en dezelfde maat doorrijden tot deze aan vervanging toe is. Let hierbij wel op het rubber van de band, dit kan uitgedroogd zijn of zogenaamde zwakke plekken hebben als gevolg van het langdurig liggen en bovendien wordt vaak de bandenspanning niet gecontroleerd.
Met een thuiskomertje moet je zo snel mogelijk zorgen dat je weer een "normaal" wiel monteert.
Indien je een andere band hebt dan hierboven beschreven en geen thuiskomertje, kan je hiermee in principe doorrijden tot de volgende APK, want daar wordt gecontroleerd of je banden wel aan de wettelijke eisen voldoen.
Of het verstandig is om met een afwijkende band door te rijden is een ander verhaal, je banden zijn tijdens het rijden het enige contact met de weg en het profiel bepaald in grote mate het weggedrag van je auto.