hoelang kan ik op een reserve band rechtsvoor doorgaan ? en is dit verstandig ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Belangrijk is bij een 5 de wiel, dat hij over de zelfde karakteristieke eigenschappen beschikt als de tegenover liggende band, voor en achter mag verschillen echter links en rechts moeten overeen komen (dit i.v.m. met het weggedrag van het voertuig). Belangrijk is tevens of het een aangedreven band is. Bij de de aandrijving (voor of achter) is het verstandig om diameter (of wel de profiel diepte) zo gelijk mogelijk te houden. Bij het lang doorrijden met ongelijke diameter van de band, zal het differentieel constant in werking zijn, wat uiteindelijk een overmatige slijtage tot gevolg kan hebben en later extra kosten met zich mee kan brengen!!

Dat ligt aan de band. Is het een thuiskomertje dan is de maximum snelheid beperkt en moet je hem zo snel mogelijk vervangen. Is het een "gewoon" wiel en van dezelfde maat en loadindex dan kun je er net zo lang mee doorrijden als met een normale band

Als het een volwaardige band is, kun je ermee rijden totdat deze versleten is. Heb je een thuiskomer, dan moet je de band zsm laten vervangen en ook niet harder dan 80km/u rijden. Stickers op de zijkant waarschuwen er in dat geval voor. Wel moet je opletten dat het profiel van de nieuwe band niet al teveel afwijkt van linksvoor. Het gedrag van de linkerband kan dan teveel verschillen bij bijvoorbeeld remmen of auqaplanning waardoor de auto scheef zou kunnen gaan.

Op een gelijksoortige band als de rest van wat er onder uw auto zit , onbeperkt. Maar zo,n ,,thuisbrengertje,, daar mag u alleen naar een garage of huis rijden. Zorg dat u altijd op pad gaat met 1 goede reserveband.

Op zo'n smal bandje kan je 80 km met max 80 km/h rijden.

Let er ook op dat de banden op de vooras of achteras hetzelfde zijn, dus zelfde merk en type!

Net zolang tot er weer een band lek is. En daarna kun je gaan lopen. Je mag zelf bepalen of je dat verstandig vindt.

Als het een normale band is, kan dat net zo lang als je andere banden. Maar kijk ook goed of je band geen scheurtjes vertoont. Reservewielen zijn vaak oud en het rubber is wel eens uitgedroogd. Als het een 'thuiskomertje' is (zo'n klein smal ding) kan je em maar beter z.s.m. weer als reserveband gaan gebruiken. Ze zijn vaak niet geschikt voor hogere snelheden dan 80km/pu. Het wisselen van je wiel is zo gepiept!

Wanneer het een wiel betreft met dezelfde diameter en hetzelfde type band, tot hij versleten is. Per as (voor- en achteras) dienen deze hetzelfde te zijn. Natuurlijk dien je altijd een reservewiel of een thuiskomertje te hebben. (Wettelijk verplicht). En wél zo slim natuurlijk. Indien het reeds een thuiskomertje is mag je enkel tot bij een reparatieplaats (thuis, bandencentrale) rijden ! Vandaar ook de naam.

In principe kan je als het een gelijkwaardige band is met hetzelfde profiel en dezelfde maat doorrijden tot deze aan vervanging toe is. Let hierbij wel op het rubber van de band, dit kan uitgedroogd zijn of zogenaamde zwakke plekken hebben als gevolg van het langdurig liggen en bovendien wordt vaak de bandenspanning niet gecontroleerd. Met een thuiskomertje moet je zo snel mogelijk zorgen dat je weer een "normaal" wiel monteert. Indien je een andere band hebt dan hierboven beschreven en geen thuiskomertje, kan je hiermee in principe doorrijden tot de volgende APK, want daar wordt gecontroleerd of je banden wel aan de wettelijke eisen voldoen. Of het verstandig is om met een afwijkende band door te rijden is een ander verhaal, je banden zijn tijdens het rijden het enige contact met de weg en het profiel bepaald in grote mate het weggedrag van je auto.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100